dinsdag 1 juli 2014

Flashbacks - Dat "gevoel"

Onderweg naar het NIC Holwerd om in te korven voor Albi, schieten wat herinneringen door het hoofd, komt waarschijnlijk ook door de bestelbus met aanhanger die niet harder dan 50 lijkt te kunnen.......

Eerst gaan mijn gedachten terug naar de rampvluchten van afgelopen weekend in diverse afdelingen. De reden om te lossen is mij nog steeds niet duidelijk, zal ook wel weer ergens in het midden blijven liggen, lijkt me toch iets om te analyseren. Niet om te zwartepieten, maar om ervan te leren. 

Flashbacks: 2012 Pommeroel afd Friesland, mijn eerste kwam pas op maandag, 4 van de 9 weg.
Orleans 1978, mijn vader had toendertijd een schitterende dagfond doffer, de "66", deze kon dwars door je heen kijken. Speelde 3x een eerste in de vereniging, 2x duifkampioen, van die Orleans nooit meer teruggekomen, samen met nog heel veel duiven.

Mijn gedachten gaan 2 weken terug. Ik reed op dezelfde weg, inkorven voor Ruffec. Toen maakte me een vreemd gevoel meester, ik had wat in de achterbak, iets wat forme verraadde. In het verleden had ik ook wel eens zo'n gevoel, er ging dan wat bijzonders gebeuren, iets wat je niet snel meer vergeet.

Ik denk terug aan Bergerac '79, eentje mee, een jaarling duivinnetje, 3de in de club, vroeg in de afdeling.
Ik denk terug aan Chateauroux 1982, 5 mee, 5 prijs, in mijn gedachten zie ik ze nog vallen binnen anderhalf uur  in de vroege avond, de '41', de '30', de '02', de '64' en tot slot de '29'. 
Ik denk terug aan mijn beste vliegduif in die jaren, de '10', topper op de midfond. Bij 2 nachten mand en 400 km niet te verslaan, 3x eerste achter elkaar op de midfond in 1985, een hele reeks kopprijzen, ook in groot verband. Al zeilend en klapperend met de vleugels deed hij steevast zijn eigen ererondje! Als hij de echte forme had en ik dat "gevoel".

Elke keer had ik dan dat gevoel, er gaat iets bijzonder gebeuren. Iets wat je niet meer vergeet. Dit soort momenten heb ik ook beleefd als ik mijn sierduiven ging wegbrengen naar een belangrijke show, als ze goed waren, als er eentje echte forme verraadde, dan wist ik het, dan voelde ik het, er ging dan wat bijzonders gebeuren.

Ik vraag me af of er andere mensen zijn die dit gevoel ook hebben, die ook soms aanvoelen dat er iets bijzonder gaat gebeuren, wie heeft ook die klik met zijn duiven?

Oh ja, ik reed dus naar Holwerd, inkorven voor Albi. De duiven voelden goed, ik heb niet voor niets 9 duiven ingekorfd, best veel voor mijn doen. Deze duiven kunnen de opdracht die ze hebben gekregen volbrengen, anders gaan ze zeker niet mee. Maar, niet dat gevoel, het wordt zaterdag een dag om te genieten van de terugkomst van de duiven, maar iets bijzonders, ik denk het niet....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten