zaterdag 28 november 2015

Ieder zijn eigen

Vandaag zo'n heerlijke luie weekend dag, dag vrij, geen gestress, geen afspraken, dag voor mezelf.
Laat van bed(voor mijn doen), duiven rustig verzorgen, kweekkoppels nog eens bekeken, voorkoppelen heet dat tegenwoordig geloof ik, rustig wat artikelen gelezen over onze hobby, de krant uitgeplozen om weer eens wat anders aan kennis op te slaan, kortom bijtankdag.
Gisteravond overigens nog de prijsuitreiking van ons cluppie gehad, kwam toch nog met een rollade thuis! Jammer genoeg geen prijzen bij de bingo, maar ja, we konden niet om Kees heen natuurlijk. Verbaas me er steeds weer over dat eigenlijk iedereen gewoon aanwezig is, heb ook niet het idee dat men zich verplicht voelt om te komen, ze zijn er en vermaken zich prima.
Terug naar de gelezen artikelen. "Ieder zijn eigen" heet dit artikel, dat is ook wat je leest in de verschillende artikelen.
Ik las van een bekend speler dat hij weer eens rigoreus door het kweekhok was gegaan, duiven met tekort rendement, lees tekort goede jongen, weg geselecteerd.
 De man is een succesvol ondernemer, zegt zelf dat hij niets van duiven beoordelen kent, dus ik vermoed dat hij met KPI's werkt, kengetallen, heel normaal in het bedrijfsleven. Men stelt een aantal kritieke punten op, met daaraan een doelstelling gekoppeld, geeft zichzelf een bepaaalde tijd om dit te halen en analyseert dit regelmatig. Zo kan je een opgaande voortgang meten, een neergaande is exit. 
Weer een andere bekende kweker en speler publiceert vol trots over de successen van duiven uit zijn bekende lijnen, het volgende duivenbedrijf is geboren. Terecht, de man heeft prima duiven die het niet alleen op zijn hok waarmaken.
Eén van de meest succesvolle overnachtspelers van dit jaar liet weten dat hij het idee heeft dat zijn duiven nog wat beter presteren als anders doordat hij ze 's avonds tegen schemer nog laat trainen. Het systeem heeft hij van de beste overnachtspeler van de laatste 20 jaar overgenomen en lijkt hier toch weer een paar procent extra mee te hebben gewonnen.
Ik las over een poeder dat schijnt te helpen bij het verlies van de jonge duiven, het mysterieuze verlies van jonge duiven. Zijn poeder schijnt er voor te zorgen dat het zenuwstelsel voldoende ontwikkeld bij jonge duiven in het nest. Stelling is dat het voer dat wij tegenwoordig gebruiken teveel gemodificeerd is. Hierdoor zouden er teveel toxines in het voer zitten, zijn poeder schijnt in het spijsverteringskanaal deze toxines te binden en daardoor met de mest worden uit gescheiden, waardoor ze van minder invloed zijn op de gezondheid en ontwikkeling van vooral de jonge duif.
Ook maar eens gekeken wat het wondermiddel uit Italië nu precies is, kan er geen touw aan vastknopen, wel veel bekende namen. Ook hier geen idee of het meerwaarde heeft.
Of ik conclusies aan al deze verschillende meningen kan verbinden? Ik heb geen flauw idee, ben geen wetenschapper, slechts hobbyist, die met belangstelling de ontwikkelingen in zijn hobby volgt. 
Ik heb de afgelopen jaren veel hokken bezocht. Niet alleen grotere hokken en kampioenen, ook de gewone liefhebbers, van mijn eigen categorie zeg maar. 
Wat mij opvalt bij de meer succesvolle liefhebbers is de drive om er iets extra's uit te halen. Daardoor gaat men zoeken en proberen en komt men tot betere resultaten. Of ze allemaal betere duiven hebben? Ik durf het niet te zeggen, ik lees wel eens dat men beter een gemiddeld goede kan inkorven in topvorm dan een topper die er net niet staat. Ik las ook al eens een uitspraak van één van de beste van het land, hij zei onomwonden dat hij de indruk had dat er naar verhouding meer slechtere melkers zijn dan slechtere duiven. Dit soort dingen geeft te denken.
Wat we ook bedenken, het lijkt altijd weer terug te vallen op goede duiven, in een goed hok, met goede verzorging. Zullen we dat dan maar de Gouden Driehoek noemen? Kunnen we daar van alles bij bedenken, ieder op zijn eigen manier. 
Voor de winterkwekers succes, volgens mij is het weer koppelweekend. Ik wacht nog even, winterslaap, rust, vinden mijn duiven ook wel lekker, tenminste dat denk ik.....

Goede week.

www.pigeonjohnny.blogspot.com

1 opmerking: