zondag 29 juni 2014

The day after

Gisteren feest gevierd. Vera en ik worden allebei 50 dit jaar. Ik ben het al, Vera bijna. Reden genoeg om eens wat groter uit te pakken. Kroegje afgehuurd, familie, vrienden, kennissen en collega's uitgenodigd en gezellig bij elkaar geweest gisteravond. Vele malen belangrijker dan wat mij normaal bezighoud, werken en duiven.

Ik wist al hoe het verloop van int. Bordeaux was geweest op vrijdag, de fondvluchten hebben nu eenmaal mijn grote interesse.

Het verloop van de vluchten gisteren heb ik dus niet gevolgd, normaal gesproken loop ik de uitslagen in de diverse afdelingen na, check de meldsite van afd Friesland enz. Alleen zaterdag tegen de middag even gekeken hoe het verloop was in Friesland, midfond vanaf Quivrain. Niets mis mee, verder alleen bezig geweest met het feestje 's avonds en de voorbereidingen daarop.'s Morgens de duiven verzorgd, voer gehaald en nog wat andere boodschappen. 's Middags even naar Harlingen, nieuwe broek, even snel een terrasje voor de lunch en weer terug naar huis.

Zondag rustig door gebracht, de duiven verzorgd en nog een stukje gelapt, 's middags zoonlief nog even naar huis gebracht. Later op de middag op de bank, even kijken wat er gaande is in duivenland. Op de diverse duivensites lees ik over de slecht verlopen vluchten in de beide Vlaanderens, ook in Nederland diverse afdelingen die een rampweekend beleven. 
De emotionele reacties van de liefhebbers die dit meemaken zijn niet van de lucht. Als duivenmelker begrijp je dat, het is waar je dagelijks mee bezig bent, het is je passie. Er is onbegrip, er wordt gewezen naar verantwoordelijken, alle woede en machteloosheid wordt geventileerd. Er is nog geen tijd voor relativeren, het is nog te vroeg voor redelijkheid.
Wat opvalt is dat er weinig vanuit de afdelingen wordt gezegd, geen verklaring voor waar het fout ging, wat waren de overwegingen om toch te lossen. Slecht, mensen hebben recht op antwoorden, op het moment dat je verantwoording wilt dragen, moet je deze ook kunnen onderbouwen.
Ik wil in ieder geval iedereen die nog veel duiven mist sterkte wensen, ik hoop dat er nog veel nakomen. Dit is slecht voor onze sport, slecht voor het imago van onze hobby, vooral slecht voor het behoud van de steeds schaarser wordende leden.

Op eigen hok deze week weinig spannende dingen. 
De 798 was een dag later weer terug, ze had wel erg stramme spieren in de vleugels, waarschijnlijk de reden waarom ze op de dijk ging zitten dinsdagochtend. Ze is er weer, zaterdag en zondag stond ze weer goed in de lucht, de vleugels voelen weer zoals het hoort. Ruffec is voor haar dus toch behoorlijk zwaar geweest. De 772 vliegt ook weer, ondanks het gat in haar rechter vleugel, de eerste stompjes van nieuwe veren komen alweer naar buiten. Ze vloog vanochtend samen met de 798 alweer haar rondjes.

Nog 2 dagen, dan is het inkorven voor Albi, voor mij ongeveer 1085 km. Volgens de voorspellingen nu zuidwest en westen wind, weinig tot geen neerslag, dus het ziet er naar uit dat er vrijdagmiddag gelost kan worden. Deze vooruitzichten geven me in ieder geval wat meer vertrouwen om toch wat jaarlingen in te korven, de duiven zelf voelen in ieder geval goed aan, ze zouden het aan moeten kunnen.

Het wordt sowieso een superweekend: in Friesland africhting voor jonge duiven, andere afdelingen zullen waarschijnlijk al vliegen met de jongen, dagfond Chateauroux, landelijke lossing, middaglossingen voor alle sectoren(voor ons dus Albi) en natuurlijk de klassieker der klassiekers: internationaal Barcelona. De eerste foto's voor het inkorven vanavond voor Barcelona stonden alweer op Facebook.
Afd Friesland kondigt nog 2 extra middaglossingen aan: Bergerac en Limoges begin augustus en begin september, beiden tellend voor de Noordelijke Unie en de Friese Fondclub.

Ik stop met schrijven, Nederland is al bezig met de warming up! Na de Houdini act van BraziliĆ« gisteravond is alles mogelijk.........


Geen opmerkingen:

Een reactie posten