maandag 9 juni 2014

2de Pinksterdag

2de Pinksterdag in Friesland is de dag dat de Friesche Elfstedentocht per fiets wordt verreden. Voor de deelnemers een feest, voor de mensen die langs de route wonen ook, stoelen gaan naar buiten, men gaat er eens goed voor zitten en moedigen de deelnemers aan.
Voor diegenen die wat verder van de route afwonen vaak een irritatie factor. Obstakels, veroorzaakt door langs zoevende fietsers, mensen in gele hesjes die even de baas zijn op hun stukje van de wereld, toeschouwers die denken dat ze op Alpe d'Huez staan.

Het is maar 1 dag per jaar, dus wat zou ik me druk maken, ik wacht wel even, toch vrij vandaag.

Zo ook vanochtend. Even de duiven lappen(laten trainen), ik rij wel naar de Afsluitdijk, stukje van 25 km, net mooi na de zware vlucht van zaterdag. Ik kan zo rechtdoor naar de A32, normaal rijden ze toch vanuit Leeuwarden rechtstreeks langs de A32 richting Franeker? 

Dus niet, in Marssum wordt ik al verrast, ze gaan dit jaar door Marssum heen, 1ste stop dus. Na wat gewacht te hebben krijg ik een onduidelijk seintje van een gele hesjesman, dat ik door mag. Ik knik vriendelijk naar hem en vervolg mijn weg, richting snelweg. Als ik richting de rotonde wil de 2de stop, ik kom dezelfde fietsers tegen..... Jou had ik al gezien vriend, 2 keer wordt wat vervelend. Ik wurm tussen nog meer gele hesjes door en bereik de rotonde. 3 kwart om en de volgende meteen rechtsaf, zo de snelweg op. Dacht ik. Ze nemen de B weg onder het viaduct door.... 3de stop. Hier staat een agent, met geel hesje, die duidelijk nog in opleiding is. Er komen even geen fietsers, dus ik trek langzaam op. Driftig steekt de leerling zijn hand op. Ik mag niet verder, stel je voor, zijn wil is wet, zijn stukje van de wereld. Ik begin mijn vriendelijke blik wat te verliezen, gelukkig, hij heeft nog eens goed gekeken en ik mag toch door, op weg naar de vrijheid.

Ik bereik de kop van de Afsluitdijk, neem even de tijd om boven op de dijk te kijken, prachtig is het daar, er komen net een zwerm jachten uit de sluis bij Kornwerderzand. Glashelder met een blauwe lucht, zomer in Friesland. Ik besluit terug te rijden langs de dijk, door Zurich, daarna binnendoor om de gele hesjesmannen te ontwijken, in Tzummarum net op tijd, de toeschouwers zijn er al helemaal klaar voor. Nog verder binnen door, dan kan ik mooi om Minnertsga heen. B weggetjes, Firdgum, velden met koolplanten, aardappels en graan, Friesland is mooi. Zonder verder oponthoud kom ik weer thuis, genoten van de rit door de Noord-West Hoek. Een korte check in het hok leert dat alle duiven alweer in het hok zitten, ik zal nog een bad klaarzetten.

Ik bedenk me dat ik hier over zou kunnen schrijven, het is alledaags, maar toch ook om te delen, ik maak vanmiddag meteen een account aan.

's Middags komt mijn vriendin thuis uit haar werk, ik zie aan haar gezicht dat ze niet helemaal blij is. Op de vraag wat er is, hoor ik een verhaal over gele hesjes, Elfstedentocht en mannetjes op hun stukje van de wereld........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten