zondag 22 juni 2014

Ruffec - Hoe het afliep

In de afgelopen dagen heb ik wat berichtjes geplaatst over de voorbereiding van mijn duiven op Ruffec, voor mij de eerste overnacht vlucht van dit jaar. Vorig jaar had ik al eens op Ruffec ingekorfd, maar dit werd een teleurstelling. Ochtendlossing met een dikke zw wind en veel regen, niet echt leuk om dan mee te doen, laat staan wat de duiven meemaken.

Het zou zwaar worden, met kopwind in Frankrijk, in Nederland nw wind, die zaterdag behoorlijk zijn best deed. Een echte overnachtvlucht dus, de besten zouden wel naar voren komen. Ik had al gescheven over de kopman van mijn bescheiden Ruffec ploegje, hij ging in goeden doen de mand in op dinsdag, zijn motivatie leek super.

Zaterdagochtend 6 uur. De wekker, ik had mijn plannen al gemaakt. Voor 10 uur een duif van Ruffec? Leek me niet mogelijk, dus eerst maar voeren, de thuisblijvers nog even naar de kop van de Afsluitdijk en dan maar wachten en hopen op een vroege. Na de koffie toch eerst maar even op de meldsite gekeken. Auke Rekker uit Berlikum had al geklokt! Dit is maar een paar kilometer van mijn hok, dus plannen gewijzigd. Klok geïnstalleerd, duiven voeren en letten. Motregen en donkere luchten, koude wind, dus toch maar voor het achterraam binnen, laptop er naast. Geen rust natuurlijk, wel 50 keer heen en weer naar het hok gelopen. Het begint weer op te klaren, de donkere luchten zijn weg. Dus weer naar buiten, wil ze graag zien vallen.

10:20 telefoon, collega van het werk om te melden hoe alles verloopt daar, zelf geen tijd om even bij mijn mensen te gaan kijken natuurlijk. Terwijl hij zijn verhaal doet, zie ik in een flits wat naar het hok toe schieten, met een plof land de 801 op het dak van het hok. "Er valt er een van Ruffec" roep ik door de telefoon, mijn collega snapt er niets van en ratelt door... Ondertussen laat ik de 801 binnen, check of hij op de klok staat(10:22:40), praat wat tegen hem om hem rustig in zijn broedhok te krijgen en zeg tegen mijn collega dat ik zijn verhaal snap maar dat ik nu toch echt belangrijker zaken aan het hoofd heb. De duif moet gemeld!

Simon van de meldpost neemt de gegevens op en zegt: "mooie vroege, ik zal hem op internet zetten, 1ste melding, gefeliciteerd!"

De 801 vlak na zijn thuiskomst van Ruffec
Dan begint het circus te draaien, telefoontjes, appjes, facebook, ik weet niet wat me overkomt. In eerste instantie zie ik dat hij vroeg zit in sector 4, verder dringt er nog niet zoveel door, de overvlucht is er ook nog. Anderhalf uur later is het wel duidelijk: 1ste in het NIC, vroeg in ccg de Kuststrook, bij de eerste 5 in de afdeling Friesland, 13de melding sector 4, topprestatie dus.
Vera feliciteert me en ik zie ook bij haar de trots in haar ogen. "Eindelijk, je hebt het verdient".

Later klok ik nog 3 duivinnen redelijk op tijd. 4 van de 5 duiven in de prijzen in het NIC, de afdeling en sector 4. Hoezo een droomdebuut? Super!!! Ik word gek, de grijns gaat niet meer van mijn gezicht. 's Avonds afslaan, nog meer felicitaties, grappen en grollen.

Zondag de cooldown? Vergeet het maar, de uitslagen nog even bekijken, teletekst kijken, alleen sector 4 staat erop. 's Middags moet ik weg, maar word gebeld door duivenmaat Bram: "Weet je wel dat je op teletekst staat?" "Nee, weet ik niet, niet gezien, ben ff onderweg nu." "Ik zet hem wel even door naar je Facebook". 
Klap op de vuurpijl: de vraag of ik nog even de gegevens door wil geven en wat over de duiven en mijzelf wil vertellen, voor het "Spoor".

Ok, doe ik nog even, maar nu is het genoeg, morgen begint het gewone leven weer. Deze dag vergeet ik mijn leven niet meer, iedereen die er aan meegewerkt heeft, bedankt! 

Eerste teletekst notering is een feit!
Uitslag: 1ste NIC, 2de ACG, 3de CCG de Kuststrook, 4de NPO afd Friesland '96, 6de sector 4 Noordelijke Unie en 13de sector 4 nationaal!

Voor mij een stiekum gekoesterde droom die uit is gekomen, maar............ Op naar de volgende, er is weer werk aan de winkel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten