dinsdag 17 juni 2014

Road to Ruffec - Ze zijn onderweg

Dinsdag 17-06, de Belgen hebben inmiddels gespeeld, moeizaam gewonnen, de Brazilianen zijn bezig aan hun tweede wedstrijd, snelle wedstrijd, maar ook rommelig, stand nu nog 0-0.

Gisteravond voor de laatste keer de puntjes op de i. Alle Ruffec gangers nog maar door de handen gehad. De 4 die ik heb geselecteerd stonden er goed op. Daarna de andere vliegers nog maar eens bekeken, de jaarlingen hebben de dagfond op het programma komend weekend.

Ik merk dat ik niet goed heb lopen op letten, Ruffec on my mind, weer 2 duivinnen die met elkaar zijn aangelopen, bij gebrek aan doffers(bijna allemaal kwijt). De koppels zitten tegen eieren aan, de doffers jagen zich suf. Ook de 667 is met een jaarling aangelopen. Het hele seizoen zijn al gelukkig met elkaar. De jongen zijn er bij weg, de stuitjes gaan alweer wat open staan. Een snelle conclusie: deze duivinnen niet naar de dagfond, de doffers vind ik te schraal door het jagen, dus ook geen dagfond. De teller blijft op 1 jaarling duivinnetje staan...... Ik besluit dat ik de dagfond moet laten schieten, het jaarlingduivinnetje doe ik mee naar Ruffec. 

Vandaag vroeg weg van het werk, anders haal ik het inkorven niet. Ik heb mijzelf wat extra tijd gegund, waardoor ik op tijd naar het Nationaal inkorfcentrum in Holwerd kan, toch een klein half uurtje rijden. Ik kom wat clubgenoten tegen, de gesprekken gaan vooral over afgelopen weekend, de zware St. Vincent heeft zijn sporen achtergelaten op de hokken. Daarna de vraag of ik nog inkorf donderdag, we komen nog wat tekort voor de dagfond. Ik weiger beleefd doch beslist, de duiven gaan voor. Clubgenoot Bram maakt me vervolgens duidelijk dat dat de laatste dagfond in onze club is, de andere 2 zal niet worden ingekorfd. Ik kijk hem nog eens aan, realiseer me dat ik dan voor mijn hok ook de plannen moet bijstellen. Ik heb weinig zin om met mijn duiven te moeten leuren om ze ingekorfd te krijgen voor nog een dagfond(ik dacht zelf aan Chateauroux begin Juli).

De plannen voor het vervolg van het seizoen en het opleiden van de jaarlingen zullen dus wat bijgesteld moeten worden. Ik denk dat het toch een overnacht moet worden voor de jaarlingen, ze zullen toch meer ervaring op moeten doen dan dat ze tot nog toe hebben. Over 2 weken Albi, ruim 1000 km, vind ik wel veel voor de jaarlingen. De neststanden zullen dan wel weer goed zijn, meesten 10 tot 12 dagen broeden.

801 - Kopman van mijn Ruffec ploeg
De kopman voor de Ruffecploeg is de 801, halfbroer van de 667. Enige doffer die mee is, daarnaast 4 duivinnen. Alle duiven zitten op een jong van 4 of 5 dagen, de 801 voelde wat mij betreft het beste aan, we zullen zien.

De verwachtingen tot nu toe droog, met noorden wind, in Nederland waarschijnlijk noordwest, wordt geen makkelijke vlucht. Tot nog toe wordt er geen regen voorspeld, dus vrijdagmiddag los.

Je merkt op de social media dat er toch wel even achter de oren wordt gekrabt na de slechte Brive in sector 3 en St. Vincent afgelopen weekend. Veel laten de jaarlingen thuis of spelen ze mondjesmaat, terwijl Ruffec de "uitprobeer"vlucht is voor veel overnachtspelers. Er wordt in ieder geval nagedacht, iets wat vaker zou moeten om een beter imago voor onze sport op te bouwen.

Ik ga het jongen hok nog even afsluiten, ze zullen nu wel eens binnen zijn. BraziliĆ« nog 0-0. Hoe zo, wereldkampioen in eigen land, zullen ze toch wat beter moeten worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten