zondag 7 september 2014

Gewaagd

Hallo, terug van vakantie, dus sinds 3 weken maar weer eens een berichtje.
Na 2 weken Frankrijk en BelgiĆ«, zijn we woensdag weer thuis gekomen. Tijdens onze vakantie zijn de duiven gevoerd door mijn stiefzoon, ik pas dan alles dusdanig aan, zodat het zo makkelijk mogelijk is om de duiven te voeren. Mijn stiefzoon heeft niets met duiven, maar ik ben allang blij dat hij bereid is om voor de duiven te zorgen.
Betekend wel dat bij thuiskomt er meteen weer een hoop werk wacht. Hokken zijn 2 weken niet geschraapt, daarnaast moeten de duiven weer terug in het ritme wat mij past. Er moet tenslotte weer gewerkt worden ook.
Woensdagmiddag meteen de vliegers en jongen los gehad, kan meteen de conditie goed beoordeeld worden. Dat viel alles mee, ze draaiden meteen weer hun rondjes en trokken even weg.
Donderdag de jongen weer in de mand voor een korte africhting. Ook de jongsten heb ik voor het eerst mee gehad, op 20 km, voor de oudere jongen om er weer in te komen. Gelost volgens het bekende stramien, 1 voor 1, met een zo windje en mooi weer. Bij thuiskomt zat 1 jong op het hok, 1 van het ploegje allerjongsten. De aankomsten kon ik dus mooi volgen. Duiven bleven wel lang draaien boven het hok, de groep groeide gestaag. Reden: wederom een paar buizerds die hoog boven het hok draaiden. Op het moment dat ze uit zicht verdwenen, kwamen de jongen naar beneden en liepen ze vlot binnen. Vrijdag heb ik de jongen niet weg gehad, ik had nog wat andere verplichtingen.
Zaterdag had ik afgesproken met een paar (sier)duiven kennissen in Vroomshoop, mooie gelegenheid om de jonge postduiven weer mee te nemen. Het was wel erg heiig, maar de zon probeerde er door heen te prikken dus vol goede moed op weg. Onderweg viel het weer toch erg tegen, ik heb besloten om toch te lossen. Het groepje jongsten op 30 km, deze keer in 1 keer gelost vanwege de omstandigheden. De groep met iets oudere jongen heb ik 1 voor 1 gelost op ongeveer 60 km, op een iets oostelijker lijn. Wel met kromme tenen, maar de duiven de hele dag in de kofferbak leek me ook geen goed idee. Hoe dichter ik bij Vroomshoop kwam, hoe beter het weer, zelfs een waterig zonnetje, dus ik had goede hoop dat het toch goed zou komen.
Onderweg terug naar Friesland werd het echter weer donkerder en de mist leek ook weer dikker te worden....
Bij thuiskomst bleken er 24 van de 28 terug te zijn, 7 van de 9 jongsten en 17 van de 19 andere jongen. Het was toen al tegen 19:00, en het was dusdanig dicht dat ik geen duiven meer terug verwachtte.
's Avonds de tijd genomen om te kijken wat er verder in duivenland gebeurd was, de herfstklassieker Limoges bleek heel zwaar, in Friesland 13 duiven gemeld van de ruim 400 op zaterdag. De jongen en natour waren uitgesteld.
Ook het verloop en de lostijden van een paar afdelingen waren vreemd. Later in de middag lossen met dergelijk weer is geen goed idee, dit was ook te zien aan het verloop. De afdelingen die uitgesteld hadden, hebben het bij het rechte eind gehad, de zondag bleek een veel beter weerbeeld te geven.
De verlopen van de vluchten op zondag bleken goed te zijn.
Hier zijn vanochtend vroeg nog 2 jongen thuis gekomen. Mis dus nog 2 jongen, voor mij een goed resultaat, natuurlijk wil je alles thuis hebben, maar gezien de omstandigheden en niet zo handige beslissing om toch te gaan rijden met de duiven heeft gelukkig redelijk uitgepakt. 
Vergeet niet dat het hier om duiven gaat die op de overnachting moeten gaan schitteren, dus moeten leren omgaan met moeilijkheden. Om met J. te N. te spreken: de dommigheid moet eruit, dus voor de jongen mag het best moeilijk zijn.

Vakantie weer klaar, alles weer op de rit, de komende weken de jongen nog zoveel mogelijk africhten, ondertussen ga ik kijken of ik met de sierduiven nog een paar leuke shows kan draaien. Weer leuke vooruitzichten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten