zaterdag 14 februari 2015

Plannen uitvoeren

De hele zaterdag onder de pannen geweest. Beleid afspreken en plannen voor de komende jaren. Ons bedrijf, het concern waar het bij hoort, maar ook de hele sector food bedrijven staan voor grote technische omslagen. Er zal meer verlangt worden van vooral medewerkers van deze bedrijven. Steeds hogere en terechte kwaliteitseisen voor de te maken producten en de snel ontwikkelende technologie in de productieprocessen vragen om hoger opgeleid personeel, maar vooral van gemotiveerd en betrokken personeel. We zijn met het eten van andere mensen bezig, dat is nogal een verantwoording.
Hoe maak je beleid wat hier bij past, hoe ga je dat uitvoeren met kans op succes en hoe hou je dat beleid vol. Welke doelen streef je na. Lastige vraagstukken die vragen om een goede planning en uitvoering, implementering en borging. Evaluatie en bijstellen van doelen die niet reĆ«el zijn hoort hier op termijn ook bij. Einddoel moet zijn: klaar voor de toekomst met nog beter gekwalificeerd personeel.
Bottomline van het verhaal is dat de beste boven blijven drijven, de goede bijgespijkerd moet worden en de mindere op een zijspoor terecht zullen komen.
Zie hier de parallel met de duivensport. Ik heb een tijdje geleden al eens geschreven over een strijdplan voor komend seizoen, over het plannen van de vluchten die ik wil spelen, hoe ga ik om met de aanloop naar het seizoen.
Inmiddels heb ik toch al wat bijgesteld. Ik wilde eerst alleen nog met duivinnen spelen, na een paar maal de beschikbare doffers door de handen te hebben gehad, toch besloten ook deze te spelen. Er lijkt kwaliteit tussen te zitten, het moet er dan ook maar uitkomen. Dus terug naar het uitgangspunt dat ik sinds ik weer begon met postduiven al had, alles wat op het hok wordt geringd wordt gespeeld en moet zich maar bewijzen. 
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat de beschikbare kwekers steeds beter worden. Ik zal met een klein aantal koppels kweken, de overige vasthouders blijven nog zolang er kinderen van in de vliegploeg zitten. Mocht er een goede tussen zitten kunnen de ouders toch nog voor de kweek ingezet worden. Voorlopig fungeren de overblijvers als voedsters.
Duiven in de vliegploeg die zich hebben bewezen kunnen de kweek weer komen versterken, zo moet de cirkel uiteindelijk rond komen. Lange termijn planning en vasthouden aan hetzelfde systeem, moet tot een goede ploeg fondduiven komen. Ik blijf bij het idee om 3 overnachtvluchten te spelen. Dit jaar te beginnen op 16 juni inkorven voor Aurillac. Daarna Orange en Bergerac, dus telkens tussenpozen van 3 weken op het inkorven voor de overnacht. Hiervoor zoveel mogelijk programma vluchten, zeker voor de jaarlingen met zoveel mogelijk inkorvingen op donderdag voor midfond en dagfond. Jaarlingen moeten leren eten en drinken in de mand, leren omgaan met langdurig verblijf in de containers naar de lossingsplaats. Jaarlingen krijgen 2x dagfond en minimaal 1 overnachtvlucht. 
Koppelen wordt de eerst week van maart, alles wordt gekoppeld. Vliegers brengen vooralsnog geen jongen groot, kost teveel energie. 
Het enige grote verschil met vorig seizoen is dat ik vanaf het begin volle bak voer, in de wintermaanden hebben de duiven toch te kort gehad, ze hebben last van de wisselende tijden waarop ik de duiven kan verzorgen, ik draai op het werk wissel diensten. Door volle bak te voeren eten ze wanneer het hun uitkomt, hoeven ze niet op de baas te wachten. Volgens mij gaat dit ervoor zorgen dat de duiven altijd vol aan de start komen. En natuurlijk elke dag trainen, zoveel mogelijk mee in de auto en kilometers maken.
Nog 2 weken, dan gaat het seizoen hier ook los, deze week eerst nog een week werken in Duitsland, ditmaal op verzoek in plaats van moeten wegens nare omstandigheden.

Goede Week!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten