zondag 14 september 2014

Alles in perspectief

De eerste week na de vakantie zit er weer op. Op het werk weer alles op de rit, het ritme weer opgepakt. Ook weer een beetje in de gaten krijgen wat er in de rest van de wereld gebeurd, journaals weer een beetje volgen.
In de Oekraïne blijft het spannend, het Midden-Oosten blijft een kruitvat, nu er weer meer Westerse bemoeienis komt zal ook dat weer invloed hebben op de gebeurtenissen in de rest van de wereld. 
Voor ons deel van de wereld is het ongelooflijk wat er allemaal gebeurd, maar ons deel van de wereld is net zo goed verantwoordelijk dat het mogelijk is wat daar allemaal gebeurd.
Zouden de Schotten zich echt gaan afscheiden? Ben benieuwd.

In de sportwereld lijkt de euforie van de prestaties van de Nederlandse sporters ook weer wat geluwd, de prestaties tijdens het WK voetbal, WK hockey, het goede voorjaar van de wielrenners lijken alweer vergeten. De gunstige uitzondering is Daphne Schippers op het EK atletiek, uniek wat ze daar liet zien.

In de duivenwereld een paar opmerkelijke zaken. Dopingcontroles worden door gezet bij liefhebbers die goed presteren. Leuk of niet, als men op bezoek komt voor zo'n controle betekend dit in ieder geval dat men zich in de kijker speelt.
Arjan Beens kondigde aan dat hij totaal gaat verkopen, de complete kolonie gaat onder de hamer, hij wil meer tijd voor zijn gezin. Volgens mij een heel plausibele verklaring. De manier waarop de man bezig was, laat geen ruimte voor andere zaken als duiven, de prestaties waren meer dan subliem, maar dit kan toch niet ten koste gaan van het gezin. Ik ken Arjan zelf niet, heb hem nooit gesproken, ik heb hem wel bewonderd, om zijn prestaties, maar vooral om zijn openheid, bereidheid om heilige huisjes aan te pakken. Natuurlijk voor zichzelf, maar voorvechters effenen voor het peloton wel de weg.
De derby voor de jongen werd dit weekend vervlogen, elk jaar weer komen de herinnering aan Nationaal Orleans naar boven, het zal nooit meer hetzelfde zijn, de lossingen met meer dan 100.000 duiven tegelijk gaan we niet meer zien. Ik vraag me alleen af waarom er zo laat in het seizoen de Derby wordt gepland. De omstandigheden waren goed gisteren, maar door mist werd er later gelost, mist die vaak voorkomt in september. Gevolg was dat er vanochtend in sector 4 nog driftig werd geklokt. Ik hoop dat de verliezen niet te hoog zullen zijn, gezien het weer vanochtend zullen de meesten toch goeddeels thuis zijn gekomen. Opvallend: echt duivenweer zoals men zegt, in iedere afdeling zag je dan ook weer de bekende namen boven komen drijven. Klasse wint, op den duur, altijd.

Op eigen hok gaat alles zijn gangetje, de hele week nog op tijd thuis zodat de jongen 's avonds nog een uurtje los konden, ook al wordt de speling die ik hier heb steeds kleiner, ik wil ze toch nog tot in oktober dagelijks los hebben, zodat er nog zoveel mogelijk afgericht kan worden.
Vorige week zijn er 2 jongen achtergebleven, door de niet zo handige africhting in de nevel, vorige week al beschreven.
Dit weekend ben ik zaterdag tot Lelystad gereden, prachtig weer om op te leren, ook de allerjongsten heb ik daar gelost, moet mogelijk zijn met dergelijk helder weer(in het Noorden was het de hele dag goed). Onderweg naar de geplande losplaats moest ik op de Ketelbrug stoppen, de brug moest open voor de scheepvaart. Tijdens het afremmen voor de brug schoten er een aantal koppels duiven over, die duidelijk op koers waren naar huis, magnifiek gezicht om de duiven zo laag over de weg te zien scheren. Ik heb er nog een niet zo duidelijke foto van kunnen maken, toen ik stilstond. Het zullen duiven van afdeling 10 zijn geweest, Noord loste in Meer, gezien de tijd klopte de doorkomst op de Ketelbrug aardig. Het verloop van de africhting was goed, bij thuiskomst viel de eerste, na een paar minuten gevolgd door een koppeltje van 7, daarna nog een aantal thuis zien komen, meesten alleen, die opvallend genoeg uit het Noord-westen kwamen. Langs het IJsselmeer omhoog dus, maar te ver en weer terug. De vluchtduiven die ik heb gezien zullen ze ongetwijfeld ook meegetrokken hebben. 's Avonds alles weer in het hok, dus missie geslaagd. Deze week draai ik wat latere diensten, het weer lijkt goed te worden, dus deze week de jongen maar leren over het IJsselmeer te vliegen, nogal cruciaal in de hoek waar ik woon.
Ik heb alleen nog een zorg bij de jonge sierduiven, ze lijken iets last van coli te hebben, niet verontrustend, maar er moet wel een kuurtje aan te pas komen, om de mest weer op een normaal peil te krijgen.

Vanochtend een jong opgevangen, opgegeven via de NPO site. Ik had verder geen acht geslagen op waar de duif weg kon komen, of wie de eigenaar was. Het bleek 1 van de bekendste spelers van Zuid-Holland te zijn. De man belde binnen een uur, klonk duidelijk bezorgd over de duif en verbaasd dat deze met de omstandigheden van gisteren toch in Friesland terecht was gekomen. Afgesproken dat ik hem een paar dagen verzorg en dan in Noord-Holland los, is hij alweer een aardig eindje op weg. Mooi dat je elkaar zo kunt helpen.

Duiven trekken langs de Ketelbrug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten