zaterdag 17 oktober 2015

Blik vooruit

Zaterdagochtend, vroeg wakker, wil straks weg, dus zo meteen de hokken, de duivinnen even los en hop, de weg weer op.
Plan is om vandaag even naar Borne te gaan, er is daar een bijeenkomst van fokkers van mijn andere passie, de Holle Kroppers.
Wat ik daar zo leuk aan vind? Sociaal contact, uitwisselen van nieuwtjes, even de invalshoeken met elkaar afstemmen, wat is nou een goede, wat vind jij een goede?
Het helpt me om niet teveel hokblind te worden, de juiste duiven te selecteren, mijn stammetje verder op te bouwen, betere resultaten te halen.
Net als bij de postduiven is ook bij de sierduiven(want dat zijn Holle Kroppers), het doel de ultieme duif te fokken. Bovenal gaat het bij mij om het plezier, de broodnodige dagelijkse ontspanning bij huis.
Er moet echter een sportief element inzitten, een doel om naar toe te werken. Bij de postduiven werk ik toe naar van tevoren aangewezen marathon vluchten, bij de sierduiven prik ik een paar tentoonstellingen, waar ik goed met mijn dieren voor de dag wil komen.
Uitgangspunt bij beide disciplines is een aantal goede fokdieren, deze moeten mij de juiste vliegduiven of in het geval van de Holle Kroppers, showduiven opleveren. 
Het blijft na een aantal uiterlijke kenmerken toch ook een persoonlijke kwestie, welke kwaliteiten denk je bij duiven te zien, die in jou beleving nodig zijn om de ultieme duif te fokken. Iedereen denkt daar anders over, gelukkig maar, anders was het mysterie van de goede duif snel ontrafelt en de uitdaging in onze sport snel weg.
Al met al zorgt het ervoor dat de blik vooruit blijft staan. Mooie prestaties moet je van genieten, ik heb al eens geschreven over de thuiskomst van de 556 van Cahors afgelopen juli, het euforische gevoel en de blijdschap die het me gaf toen ze aankwam. Ik kan de video in mijn hoofd nog zo terughalen. Dit is wat ik steeds wil bereiken, het ultieme plezier, behaald door een samenspel van melker en duif, door inzicht in de juiste koppeling, de juiste begeleiding, de duif met de juiste instelling op precies het goede moment gebracht. 
Vooruit kijken, weer bezig met koppelingen, de juiste duiven bij elkaar, hokversterking wel of niet, wat doe ik met de vliegploeg volgend jaar. De lessen van afgelopen seizoen door het hoofd afspelen.
De duiven doen het goed op het moment, wordt nog volop geruid maar ze worden weer o zo mooi. 
Vorig jaar heb ik ingezet op spel met de duivinnen, eerst weduwschap later op het nest, toch nog doffers bij geschakeld. 
Deze week lang in de file gestaan, dus alle tijd om afwegingen te maken, de duivinnen deden het fantastisch, de doffers stelden eigenlijk teleur, hebben ook geen eerlijke kans gehad. Misschien toch maar op de duivinnen toer, net als afgelopen seizoen? Zou zo maar kunnen, systeem is te hanteren, dat is wel duidelijk geworden.
Ik zie dat het licht begint te worden, eerst de hokken maar even, zoals iedere dag, beginnen bij het begin.

Goede week.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten