zondag 3 mei 2015

Het seizoen draait

Gisteren weer een mooie vlucht gehad, dit keer vanuit Tongeren 271 km. Goed vlieg weer, wind vanuit oostelijke richtingen heette het bij de lossing, bij ons was de wind noord tot noord west, dus geen gemakkelijke omstandigheden, hoewel ik het een plus vind om mijn onervaren jaarlingen aan verschillende omstandigheden te laten wennen. Hierbij helpen oostenwinden en grote lossingen. Ik kon het ook merken in de aankomsten op mijn hok. De eersten waren duivinnen van 2013, daarna 1 jaarling, weer 2 ouden, 1 jaarling, de laatste 3 ouden en daarna nog 5 jaarlingen. Zegt genoeg over de omstandigheden, de vlucht verliep overigens heel goed.
Kippenvel momenten, wederom, bij de aankomsten van de eerste duiven, de "542", 2 weken geleden bij glashelder weer en noordenwind ook al de 1ste van het hok, presteerde het weer om van redelijke hoogte als een steen te vallen en keurig direct op het vliegplankje te vallen. Een feest om te zien! Ook nummer 2 en 3 maakten er een spektakel van, dus mijn zaterdag kon al niet meer stuk. Alles weer thuis, weer wat duiven in de prijzen, in een redelijk tijdsbestek, dus weer tevreden voor deze vlucht. Voor het 1ste "trainingsblok" heb ik nog 1 vlucht op het programma, de 1ste midfondvlucht, daarna een week rust. Volgende week moet ik wel werken op zaterdag, maar goed, inkorven gaat wel lukken, dan maar even niet melden, doffers los in het hok, flink water en voer en ze redden zich vast wel even.
Na de week rust wil ik 2 dagfond vluchten inkorven, van daar uit naar Aurillac. Waar ik aan twijfel? Moet ik de duivinnen na volgende week gaan koppelen en verder spelen op het nest, of zal ik ze op weduwschap spelen, ze komen goed en zijn dik in orde binnen het systeem waarmee ik nu speel. Ik betwijfel of het uit motivatie oogpunt moet, als ik zie hoe ze nu thuis komen is er motivatie genoeg. Dilemma's.
Jongen in de spoetnik
De eerste jongen doen het goed, zijn gezond en hebben dit weekend voor het eerst buiten gekeken, verder kwamen ze nog niet, deze week 's avonds nog maar een paar keer proberen, worden vast wel nieuwsgieriger. Het zijn er nog maar 7, maar toch, de toekomst gloort alweer.
Kwekers heb ik opnieuw gekoppeld, toch even uit elkaar na de 1ste ronde, om de duivinnen wat rust te geven, de doffers kunnen de jongen makkelijk grootbrengen vanaf een dag of 10. Komt ook goed uit als ik op weduwschap blijf met de dames, ik heb dan de ene afdeling voor de jongen nog voor de doffers nodig. Tegenslag: Ik heb gisteren afscheid genomen van de "Scheefbek", mijn favoriete kweekduivin. Ze gaf al aan wat lichamelijke problemen te hebben in de kweekbox, waardoor haar 2 dagen oude jongen verloren gingen, na een week apart liet ze een vleugel licht hangen, onderzoek op de gewrichten zei genoeg. Direct weg gedaan, ze is waarschijnlijk nog een drager vanuit de perikelen die ik hier tot 2013 mee heb gehad. 
De beroemde uitspraak ooit door Jan Deuzeman met mij gedeeld, deed weer eens opgeld: "Duiven houden is 100 keer onderuit gaan en een keer mazzel hebben". 
1 van de reserve duivinnen wordt ingepast om haar te vervangen in de kweekploeg. Koppels ook meteen maar omgekoppeld, kan mooi met de kweekboxen.
Viel me nog iets op bij de vliegduiven. Als ik naar de aankomsten kijk bij de 1ste 4 vluchten komen de duivinnen uit 1 afdeling net iets beter, dan die van de andere afdeling, verschil: de schuif van het invlieggat van de iets betere afdeling staat altijd een 15 cm open, in de andere afdeling is deze dicht. Ik ben tevreden over de 1ste 4 vluchten, nog nooit zo'n goede seizoen start gehad, maar toch, wie weet scheelt het net genoeg, ze staan nu bij beide afdelingen op dezelfde manier open.

Tot volgende week!

www.pigeonjohnny.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten