zondag 24 april 2016

Viel best mee

Dat viel best mee vandaag. De weerberichten waren niet best, buien, dikke noorden wind en lage temperaturen. Vergeten was om erbij te vermelden dat er tussendoor gewoon blauwe lucht zou zijn, en buien zijn wat anders dan regenfronten. Vrijdagmorgen was het al te zien op buienradar, zeker in de ochtend zou het goed vliegweer zijn, ondanks de temperaturen. Ik begreep dat er werd afgelast en ingekort door verschillende afdelingen. Friesland koos ervoor om gewoon te lossen op het station wat voor de afdeling op het programma stond. Vitesse, vanuit Weert, voor mijn duiven 220 km. Het was best te doen, ook al was het niet makkelijk. De aankomsten waren niet minder spectaculair. Typisch zo'n vlucht waar de duiven die niet in orde waren bij het inkorven het ook af laten weten. De laatkomers van een dergelijk concours maar even in de gaten houden. 
Wat opviel was dat er alweer lekker negatieve berichten op de sociale media verschenen. Ieder is vrij om te beslissen wel of niet in te korven, beleidsmakers hebben de plicht om een beslissing te nemen over doorgaan, inkorten of aflassen. Hoe een beslissing valt maakt in feite niet uit, als er maar een duidelijk onderbouwde beslissing wordt genomen, kern van een helder beleid. Iets op het beloop laten resulteert in teleurstelling en aannames, meestal niet positief uitgelegd, bron van speculaties, voor beleidsmakers moeilijk te weerleggen. Gevolg zal zijn dat men bezig is met achterhoede gevechten, terwijl er beter tijd in de toekomst gestoken kan worden.
Er werd vandaag wel veel gevraagd van de duiven, de duiven die in orde zijn zullen er morgenochtend weer tiptop bij zitten. Neem de proef op de som en laat ze lekker baden. De duiven die hier zonder voorbehoud induiken zijn fit, opgeknapt en klaar voor de volgende opdracht. De duiven die minder graag baden of lang nat blijven, hou die maar in de gaten, daar moet aan gewerkt worden.
St. Vincent of  Brive?
Hier op het hok lig ik op schema, de duiven zijn goed in orde, vanmiddag alles keurig thuis, zelfs het duifje wat vorige week op zondag terugkwam. Vijf van de zestien op de uitslag in de vereniging is lang niet slecht voor mijn overnachters.
We werken toe naar juni, de maand van de overnacht. De eerste vanuit Limoges, NPO of afdelingsconcours, wordt overgeslagen, ik twijfel of ik op St. Vincent inkorf. Ik zou er drie duivinnen voor klaar kunnen maken, deze zijn ervaren en drie of vier jaar, in mijn ogen zijn ze dan geschikt voor die opdracht. Voor mijn duiven zou het bijna 1200 km zijn, geen geringe opgaaf. Ik korf de derde overnacht wel in, de afgelopen twee jaar succesvol geweest met het wachten en sparen. Ik wil de duiven genoeg kilometers geven voor ze aan de marathon beginnen. Ik speel de duivinnen wekelijks, voor zover mogelijk, de meerjarigen tot en met de eerste dagfond vlucht, als ze deze hebben gehad is het nog 10 dagen naar de inkorving voor St. Vincent, de duiven voor Brive een week later kunnen dan nog een midfond doen. Ze worden gespeeld op eitjes, ik laat ze zolang mogelijk broeden op kalkeitjes, als ze eraf lopen mogen ze aan een nieuwe ronde beginnen. Voor de marathon waarop ze moeten schitteren, moeten ze op 10 tot 12 dagen broeden zitten. Doordeweeks rijden doe ik zo min mogelijk, andere jaren reed ik iedere dag zodra ze gekoppeld waren, vaak kortere stukken, als het kon wat langer. Ik wil het dit jaar proberen met 1 keer midweeks over het IJsselmeer. Duiven die niet mee zijn geweest in het weekend krijgen dan in ieder geval nog wat training, de anderen houden zo de spieren los. Verder denk ik niet veel te winnen met dagelijks rijden, ook al trainen ze niet geweldig om huis. Vorig jaar had ik de dames op weduwschap, nu weer nest, ik zie eigenlijk weinig verschil.
Ik wil geen jongen in het vlieghok, misschien in juli, om ze wat scherper te houden. De jaarlingen moeten voor de mandervaring veel mee op de dagfond, de midfondvluchten zijn meest op vrijdagavond inkorven, pas eind juni gaat het naar de donderdag. Ik vind het belangrijk dat de jaarlingen een aantal keer 2 nachten mand hebben, hierdoor leren ze goed te eten en te drinken in de mand. Leerschool voor de marathon.
In het opleidingshok huizen nu 8 gespeende jongen, deze week 2 kwijtgeraakt met uitwennen, voor je het weet schieten ze de lucht in. Ik moet erom denken, vroeg spenen en de jongen direct aan de omgeving laten wennen, iets te laat, ze zijn dan zo op de vleugels en weg. De oudste drie draaiden hun eerste rondjes al, net straaljagers, het schiet alle kanten op. Mijn hok ligt diep ten opzichte van de huizen, dit maakt het lastig voor gestreste jongen om naar beneden te komen. Dakzitters en twijfelaars worden door de natuur onverbiddelijk opgeruimd, de wet van de open gebieden. Er liggen 6 jongen in de schalen en ik zag vanmiddag dat er weer wat koppels op bevruchte eieren zitten. De andere koppels zullen deze week wel weer op eieren komen.
Voerschema voor de jongen is Variamax met 20% gerst en krap gevoerd, ze mogen niet te zwaar worden en moeten goed blijven reageren. De kwekers en vliegers hebben Variamax zonder gerst al vanaf eind februari, de vliegers gaan komend weekend over op de all in one Koopman mix, vetter voeren om te zorgen dat er meer reserves worden gekweekt. 
Ik doe sinds een paar weken wat olie over het voer, gewoon uit de supermarkt met omega 3 en 6, en meng de allerhande mix die ik zelf maak door het voer. De mineralen plakken aan het graan waardoor de duiven de mineralen goed opnemen. Ik heb dit jaar nog geen veldvliegers gezien, andere jaren zag ik ze op het land vallen zo gauw ze eitjes hadden. Misschien dat het helpt, genoeg mineralen in het lijf zorgt ervoor dat het instinct ze niet naar het land stuurt. Goede tip, deze winter gelezen in het blog van Peter Theunis. 
Heel verhaal weer, tot volgende week!

www.postduivenblog.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten