zondag 4 september 2016

Over driestoppers en meer

Zondagmorgen, regen, het was voorspeld. Eerst maar even mijn wekelijkse gekrabbel voor ik naar buiten ga, straks nog even naar een sierduivenvriend, ook al veel te lang niet gezien.
De Derby is gespeeld, volgens mij is het over het algemeen best goed verlopen in alle sectoren, verrassend of niet, zag weer veel bekende namen voorbij komen toen ik gisteravond laat nog even over compuclub heen surfde. Vooral Willem uit Reeuwijk haalde weer eens ouderwets uit, 9 tegelijk in de kop van de uitslag, ik neem mijn pet daar diep voor af.
Ook de natour leek goed te zijn verlopen, hoewel er toch wat duiven achter waren gisteravond. Ook hier nog 2 van de jaarling doffers, toch vreemd, de omstandigheden leken niet slecht. Hoewel, door familieomstandigheden moest ik gisteren in het Gooi zijn. Vanaf huis(Friesland) was het mooi, maar voorbij Lelystad dikke wolken, het had daar ook geregend. Op mijn bestemming aangekomen voelde het ook wat drukkend, broeierig. Niet ideaal, maar als we dit seizoen iets geleerd hebben is het wel dat ideaal nauwelijks bestaat. Duiven dus niet thuis zien komen, maar er zijn belangrijker zaken.
Zo'n ritje geeft natuurlijk wel gelegenheid om meteen de jongen weer mee te nemen. Weer een "driestopper" om maar even in de termen van Max te spreken. De driestopper refereert aan het lossen van de jongen in verschillende ploegen, naar gelang hun staat van opleiding. Afgelopen dinsdag een driestopper richting Noord Holland met lossingen voor de Afsluitdijk, halverwege de Dijk en bij Medemblik. Gisteren een driestopper bij Lemmer, voor de Ketelbrug en bij de Oostvaardersplassen. Dinsdag zijn er 2 jongen niet thuisgekomen, alle 2 van het ploegje dat het IJsselmeer over moest, altijd een lastige horde die ze moeten leren, de eerste keer zo'n ploegje lossen kost altijd veren. Ook van de lossingen van gisteren mis ik er tot nu toe nog 2, gek genoeg van het ploegje vlak voor de Ketelbrug gelost. Misschien tussen vlucht duiven terechtgekomen, of een kromsnavelige vriend tegengekomen. Van dit ploegje druppelden er tot tegen donker duiven door. Ze hebben in ieder geval weer wat geleerd.
Gisteravond ook maar eens op papier gezet wat de prestaties van de jongen zijn van de duiven die ik als "kweker' aanmerk. Liever noem ik ze vasthouders, kwekers zijn duiven die een meerwaarde hebben voor de kolonie. Toen ik alles had uitgewerkt schrok ik wel een beetje. Hele ritsen jongen op papier die uberhaupt nooit op een fondvlucht zijn terecht gekomen. Verspeeld, uitgeselecteerd, you name it. De meeste prijsvliegers op de overnacht komen van duiven die ik allang niet meer op het hok heb. Niet bepaald een beleid om trots op te zijn. Aankoop en koppelen lijkt dus nergens op. De lessen van zoonlief schieten weer door het hoofd. Je moet je beste vliegers op de kweek zetten en niet teveel duiven bijhalen en zeker niet te snel. Als je het al doet, geef ze de tijd.
Zou een duivenkolonie niet veel meer zijn dan een productiebedrijf? Je stopt er grondstof in, in dit geval jongen, je doet ermee wat nodig is en er komt een eindproduct uit, namelijk een kweker die weer goede vliegers reproduceert. Eigenlijk best makkelijk.
Vrijdagavond weer de jaarlijkse verenigings bbq beleefd, na 2 weken uitstel wegens het overlijden van Bowe. We hebben hem herdacht en bedacht dat het leven mooi is. Zo zou hij het zelf ook hebben bekeken. Het maakte dat het weer een meer dan geslaagde avond was.

Goede week

www.postduivenblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten