zondag 30 november 2014

Weinig te melden, of toch..

De hele week van huis geweest, vogelgriep, in Duitsland gewerkt bij 1 van onze zusterbedrijven, om te zorgen dat we toch onze klanten kunnen beleveren. De vogelgriep is een ramp voor de pluimveesector, mijn werkgever heeft nog het geluk dat er bedrijven zijn gevestigd in Duitsland en BelgiĆ«, zodat er toch gewerkt kan worden. Ingrijpend voor de medewerkers, wij waren met een groep van 20 de hele week op pad, klinkt leuk, maar gezien de omstandigheden bittere noodzaak. De klant heeft geen boodschap aan de situatie, er moet gewoon kip in de winkels liggen.

Dus ook een week zonder de duiven. Ik heb geen tijd gehad om het te missen, de verzorging is bij mijn partner in goede handen. Ik had de verzorging dusdanig aangepast dat er alleen maar hoefde te worden gevoerd en de waterbakken aangevuld moesten worden. 
Bij thuiskomst wel een domper, tijdens de laatste voerbeurt op zaterdag lagen er 2 dode duiven. Gepakt door iets, in het hok, tenminste eentje, de andere had ogenschijnlijk niets, heeft zich van schrik waarschijnlijk dood gevlogen tegen de wand of plafond van het hok. Spoetnik open gelaten, zoals altijd, had er niet bij stilgestaan. Achter de spoetnik zit ook nog een valklep. Een grote bloedvlek op een zitschapje leerde dat het duifje in het hok gepakt moest zijn. Wat voor rover er binnen is geweest? Ik denk een kat, bij een marter of bunzing had alles dood geweest, een rat is niet sterk genoeg om een duif weer uit het hok door de valklep naar buiten te trekken(de gegrepen duif lag in de spoetnik). De hokgenoten van het duifje waren behoorlijk van streek, het moet ergens zaterdag gebeurd zijn, vrijdagmiddag tijdens het voeren nog niets aan de hand.

In ieder geval weer iets duidelijk geworden. De spoetnik moet dicht blijven, ondanks de extra valklep, ben weer eens iets te goed van vertrouwen geweest. Scheelt ook weer 2 duiven voor het vliegseizoen. Ik heb er niet al te veel, maar als er in de winter al duiven kwijtraken op deze manier, gaat het wel heel hard.

Ik heb de bodem korrels maar in het hok gelaten, hoewel ik liever dagelijks schraap. Voor de rest hou ik de alternatieve verzorging maar even aan. Waarom?

Vanochtend weer een geval van vogelgriep, het ministerie heeft de maatregelen genomen, er mag nog beperkt gereden worden met slachtdieren, maar het is een heel dun lijntje. Bij meer uitbraken wordt alles weer stilgelegd, ga ik mijn tas weer pakken en naar het buitenland.

We hopen maar op het beste!

www.pigeonjohnny.blogspot.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten