zaterdag 22 november 2014

Enerverende week

Deze week stond in het teken van de uitbraken van de vogelgriep. Ik had de hele week vrij, omdat er wat Amerikaanse sierduivenvrienden overkwamen, zij hebben als hoofddoel de grote sierduivenshow in Ulm, Duitsland, maar bij dit soort gelegenheden komen ze altijd langs, samen bezoeken we dan wat sierduiven fokkers in Nederland en Duitsland. Lastig is het vervoersverbod, waardoor geplande aankopen van duiven niet door kunnen gaan, de al besproken plekken in het quarantainestation, nodig om duiven te exporten naar de USA, konden worden afgezegd. Voor hun een tegenvaller, maar toch een paar leuke dagen gehad.
Ik ben zelf werkzaam in de pluimvee industrie, dus ondanks mijn vrije dagen, regelmatig contact gehad met het bedrijf, om te horen wat de laatste gang van zaken was, geen prettige verhalen. Voor de sector is dit een grote strop, maar geen maatregelen nemen is geen optie. 
Gevolg voor mij persoonlijk is dat ik volgende week de hele week in Duitsland aan het werk ga, bij 1 van onze zusterbedrijven. We gaan met een aantal collega's de productie daar versterken, zodat we toch onze klanten kunnen beleveren. Vlees mag gelukkig wel worden vervoerd.

Diverse verenigingen hadden voor het weekend een show gepland staan, deze kunnen geen doorgang vinden, evenals de Nationale Manifestatie in Houten, zonder duiven, gelukkig kan het verder wel gewoon doorgaan. Voor verenigingen en bedrijven die hun waren aanbieden op de manifestatie misschien een domper, het goede nieuws is dat het allemaal in deze tijd gebeurd en niet tijdens het vliegseizoen. Hopen dat het snel weer onder controle komt.

Ik las op Facebook een paar berichten, waarin wel even een oorzaak voor de uitbraak van de vogelgriep werd aangewezen. Ik weet uit ervaring dat dit een heel complexe materie is, laat dit alsjeblieft aan de experts over. Zij gaan niet over 1 nacht ijs en weten heel goed conclusies te trekken op basis van feiten, het heeft geen zin om allerlei theorieën de wereld in te helpen, die gebaseerd zijn op aannames. 

Op eigen hok betekend dit dat ik vandaag de voorbereidingen tref om het voor mijn partner zo makkelijk mogelijk te maken de duiven goed te verzorgen zonder dat het veel tijd kost.
Bodemkorrels op de vloer, terwijl ik normaal iedere dag schraap, gritbakken vol voor de hele week, normaal krijgen ze dagelijks een verse gift van een soort allerhande, welke ik zelf altijd meng. Een makkelijker voerschema en de waterbakken dagelijks gewoon aanvullen, wel met een beetje azijn, zodat er vanuit kan worden gegaan dat het water niet besmet raakt met allerlei microben die je niet wilt.
Als ik op vakantie ga doe ik het ook zo, de duiven ondervinden er weinig hinder van.

Vorige week alle duiven door de handen gehad, wat kenmerken opgeschreven. Vooral voor de kwekers van belang, om de best mogelijke combinaties te maken. Ik had een paar goede duiven in de hand, geen garantie voor goede jongen, maar je moet toch ergens op kunnen varen. Voor de vliegers van minder belang, zij moeten zich gaan bewijzen op de vluchten, alleen van de uitblinkers worden jongen gekweekt.

Voor diegenen die evenementen bezoeken dit weekend, toch veel plezier gewenst!


www.pigeonjohnny.blogspot.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten