zaterdag 18 april 2015

Schitterend

Ik zou geen betere titel weten voor mijn wekelijkse gekrabbel. Schitterend was het woord dat ik van iedereen hoorde op de club, tijdens het afslaan. Schitterend is wat ik lees op Facebook, daar waar de melkende mens zich meld onder goede en slechte omstandigheden.
De 542, 1ste van het hok deze week
Schitterend is ook wat er door mijn hoofd schoot toen de eerste van mijn hok zich meldde vandaag. Ze zat redelijk hoog, viel als een steen en landde keurig op het plankje, er zijn er weinig die dat redden van mijn team. 
Even dacht ik aan een kopprijs op een vitessevluchtje met mijn overnachters, maar de echte programmaspelers in de club staken daar professioneel een stokje voor, zoals het hoort. De thuiskomst van de "542" staat echter op mijn netvlies, vergeet ik niet meer, dit is waarom ik zo gek ben om iedere keer weer op de duiven te gaan staan wachten. Kippenvel momenten, daar gaat het om. 
Wat me ook een goed gevoel gaf deze week is clubgenoot Wim, die bereid is om mijn duiven op te halen voor het inkorven, zorgt dat de klok weer bij hem terugkomt en ook nog een gebakje klaar had bij de koffie toen ik vanochtend mand en klok bij hem kwam terughalen. Super!
Verder vond ik het vandaag een goede race voor de jaarlingen om te leren, zeker omdat ik ze niet speel als jong. Wat vandaag opviel: de 1ste kwam vanuit de "goede hoek". Kwam dus uit de meest gunstige richting, de 2de had zich al mee laten slepen naar een wat oostelijker positie, kwam uit het Zuid-Oosten. Daarna stokken de aankomsten even en komt de rest allemaal uit de westkant vandaan. Uit de westkant bij mij betekend over het IJsselmeer gekomen. De Noord-Oosten wind heeft dus veel duiven laten afdrijven naar de westkant van Nederland. Geen verrassing, heb hier vaker over geschreven, was vandaag wel goed meetbaar. De africhtingen over het IJsselmeer zijn dus echt nodig. Gevolg is dat de onervaren jaarlingen zich toch redelijk konden weren en allemaal thuis zijn. 
Nu het seizoen begint te draaien wordt  het ook tijd om na te denken of ik met de duivinnen op weduwschap blijf spelen. Voor zover is het goed te doen, ik kom qua tijd nog steeds uit. Moet echter wel gaan nadenken over hoe ik dat doe met de jongen. De eersten zijn gespeend vandaag, kunnen de komende dagen even rondkijken in de spoetnik, maar daarna moet het hok toch open. Wordt best krap als ik naar de beschikbare tijd kijk, vooral de weken dat ik de duiven 's morgens moet verzorgen. 
De dames doen het goed, zijn echt gezond, conditie is goed, en komen goed af. De start van dit seizoen is veel beter dan wat ik tot nog toe gewend was. Ik schrijf dit toe aan het weduwschap, de duiven hoeven zich niet druk te maken over nestjes, drijvende doffers, eitjes die gelegd moeten worden en andere energie verslindende taken. Alle energie kan in de wedstrijden worden gestopt. Resultaat is dat ik van 3 trainingen en 2 wedvluchten nog niets verspeeld ben, dit was aanmerkelijk anders in andere jaren. Daarnaast is de verzorging relatief eenvoudig, hoe eenvoudiger hoe minder fouten er gemaakt kunnen worden. Wat ik wel merk is dat de duiven het lastig vinden te schakelen, de ene week wordt er 's ochtends gevoerd, getraind en door mij later gewerkt, de andere week wordt er vroeg gewerkt en 's avonds gevoerd en getraind. Deze week was te zien dat de dames minder graag trainden, het was ook nog aardig kil om 07:15, als het hok opengaat. Maar gezien de resultaten vandaag is het dus best goed gegaan.
Minder deze week was het verlies van de "619", tijdens de training woensdagochtend, jaarling duivin, afgelopen zaterdag nog op de uitslag vanaf Zutphen, waarschijnlijk een kromsnavel tegengekomen, jammer, leek me een talentje. Ook uit het "weduwnaarshok" heb ik er 1 moeten verwijderen, twijfelde al aan de gezondheid van deze doffer, was al wat schraal, zette niet aan, werd deze week bevestigd, dus direct exit. Kan dat soort dieren niet op het hok tolereren.
Verder zijn de 1ste jongen gespeend, heeft de "Scheefbek" weer jonkies en gaan de andere kwekers op voor hun 2de ronde. Het seizoen draait, komt vast nog wat moois aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten