zondag 5 april 2015

Mijn duiven afgelopen week

Na het schrijven van mijn verslag over het bezoek aan Wim de Jong gisteren, schoot het me te binnen dat ik over mijn eigen duiven niets geschreven had.
Geen ramp, veel bijzonders was er eigenlijk niet. Het wachten is op het begin van het seizoen.
Afgelopen week de wat latere dienst, wat betekend dat ik 's morgens tijd heb voor de duiven. 's Morgens 7 uur op, om 10 over 7 present in het hok. Anderhalf uur ongeveer, ik vertrek rond 08:45 naar het werk.
Deze week konden de duiven alleen op vrijdagochtend los, de rest van de week lukte het niet. Storm, kou, hagel en meer van dat fraais zorgde ervoor dat de meiden binnen moesten blijven. 
Bij de kwekers een kleine tegenvaller, 1 van de jongen van de "Scheefbek", overgelegd naar een voedsterkoppel lag vertrapt in het nest, de doffer van het voedsterkoppel is wat ongedurig, kan mij in het onderste broedhok niet goed zien, is dus extra scherp en ongedurig als ik op het hok ben, oorzaak in ieder geval gevonden. Voor de rest alles volgens plan, de jongen van koppel 2 en 3 zijn ook uit, de "Scheefbek" heeft met haar doffer de "Zwarte" ondertussen de 2de ronde eieren liggen, ook deze zijn bevrucht.
Verder overgegaan op de normale mengeling bij de vliegers, ik voerde nog 25% gerst, de laatste voorraad gerst van afgelopen winter is op, dus nu weer de vertrouwde 100% Variamax van Mariman. Verder een eigen mengeling Allerhande of Beutebak of hoe je het ook wil noemen. Voor diegenen die het willen weten: 2 delen gemengd grit, 2 delen roodsteen en kalk, 2 potjes picksteen verkruimeld, 2 delen Vitalith, 2 delen Wimovit, 1 deel P40 en 1 deel snoepzaad. Bij de vliegers zit er nog een handje pinda's door.
Duiven vandaag nog even weggehad, was mooi weer, dit keer gelost bij Bant(N.O.polder), zo'n 50 km denk ik, alles was thuis toen ik thuis kwam, had overigens wel tijd genomen om nog wat foto's bij het Tjeukemeer te maken, was echt mooi vandaan. Vrijdag maar de mand in voor de 1ste vlucht, de jaarlingen moeten toch gaan wennen aan de containers, leren drinken en zich leren redden in massa lossingen.

www.pigeonjohnny.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten