zondag 12 april 2015

Aftrap

772, eerste van het hok
Het onderwerp voor deze week lijkt me duidelijk, overal in het land is het vliegseizoen nu weer officieel begonnen. Ik had de oefenvlucht van de week ervoor voorbij laten gaan, deze week alles in de mand.
Een moment waar je naar toe leeft. Ook al gaat het echte werk voor mij pas in juni beginnen. 1ste overnachtvlucht zal voor mij Aurillac zijn, inkorven op 16 juni als ik me niet vergis. Voor die tijd wil ik de duiven zo'n 6 tot 7 keer weg gehad hebben met de afdeling, wennen aan container, drinken en eventueel eten in de mand. Essentieel voor fondduiven die altijd 2 of meer nachten in de mand zitten voor de opdrachten die ze krijgen. Daarnaast hebben ze wel behoefte aan wat trainingskilometers, zeker nu ze niet meekunnen in de auto.
Vrijdagavond de eerste inkorving van het seizoen, blijkbaar hadden meer mensen de oefenvlucht overgeslagen, wat wel bleek uit het aantal chips wat niet werkte en de drukte en druk die bij zo'n eerste inkorving hoort. Grootste schrik was er toen bij het aanbrengen van een korfje bij de inkorftafel, hier de bodem spontaan uitzakte. Nee geen oud lor die korf, vorig jaar nieuw aangeschaft, maar ook niet gecheckt voor gebruik in het nieuwe seizoen. Duiven los in het inkorflokaal, hilariteit alom, maar ook zorg hoe ze weer gevangen te krijgen. Eigenaar van de duiven besloot wijselijk om de duiven naar huis te laten vliegen, gelost vanuit het lokaal.
Maar goed, de eerste keer dit weekend was een lossing vanaf Zutphen, 124 kilometer, met een zuidwestenwind en vroege lossing. "Let op de snelheden" werd er door de lossingscommissie al gewaarschuwd.
Nou zou dat wel meevallen met mijn dieseltjes, maar toch, je wordt er wel door getriggerd. Hokken snel schoon gemaakt, voer en water klaar gezet en de doffers in de juiste broedhokken, wachtend op hun partner. 
Buurman was zo vriendelijk een steiger naast zijn huis op te bouwen, de daklijsten moeten ook geschilderd, kan nu mooi even. De niet melkende mens moet nog veel leren, zullen we maar zeggen.
Bij aankomst bleken de duiven toch wat schrikkerig. Aankomsten waren inderdaad vlot, niet vroeg ten op zichte van de programma duiven. De eersten bleven vliegen, binnen 3 minuten draaiden er 6 boven het hok, door de steiger perikelen, maar zeker ook omdat ze elkaar ophielden. Nr. 7 dook plots op uit een andere hoek en viel ineens op het hok, waardoor de anderen er vlot achteraan vielen, daarna liepen alle 7 over de antenne. 7 geklokt in 33 seconden, voor mij in ieder geval een nieuw record.
Daarna toch wel stroperig, alles thuis gelukkig. Voorgaande seizoenen raakte ik met opleren en de eerste vluchten altijd wel wat kwijt, zeker van de nog onbevlogen jaarlingen, tot nu toe 3x africhten en 1ste vlucht nog niets kwijt. Zou het door het weduwschap systeem komen? Feit is wel dat de duivinnen supergezond zijn. Ik denk dat dat de grootste plus is, ze zijn gewoon beter dan andere jaren.
Jongen bij de kwekers groeien allemaal goed op, ook hier geen klachten.
Verder weinig nieuws vanuit Friesland, de aftrap is weer geweest, op naar de doelstellingen voor dit jaar. Succes allemaal.

www.pigeonjohnny.blogspot.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten