zondag 26 april 2015

Het kan verkeren

604, 1ste hok Tilburg 193 km
Het kan verkeren. Ik schreef vorige week zaterdag vol euforie over de toen actuele vlucht met schitterend vliegweer en prachtige aankomsten, het summum voor een postduiven liefhebber, ook al was het nog geen fond....
Er leek ook geen eind aan te komen, de duivinnen komen super, met in het achterhoofd dat dit allemaal dient als voorbereiding op de door mij aangewezen marathonvluchten, 1ste inkorfdatum 16 juni.
Hoe anders was het de zondagochtend. Ik zag op Facebook en andere media nog wat "likes", men ervoer mijn stukje als super positief, precies zoals ik wilde.
Ondertussen rommelde het al wat in huize Logemann. De hond, trouwe makker van de afgelopen 10 jaar, was erg ziek, zo ziek dat hij zondagochtend niet meer kon staan, hij moest naar buiten worden gedragen om uitgelaten te worden. Uiteindelijk hebben we hem maandagochtend moeten laten inslapen. 
Diezelfde zondagochtend kwam ik erachter dat de 2 dagen oude pulletjes van de "Scheefbek" naast de nestschaal waren beland, door het rooster van de broedbak in de mestlade terecht gekomen, dood. Tegenvaller, de "Scheefbek" loopt letterlijk op haar laatste benen, had er graag nog een paar jongen van gehad, maar durf het niet aan haar nu weer te koppelen. Bij de minste inspanning zie je dat deze duivin dat moet bekopen met lichamelijke ongemakken. Ik zal haar er geen plezier meedoen om nog een ronde te laten komen. Jammer, draaide zaterdag ook weer 2 dochters in de prijzen.
De week kende dus een bedroefde start, zag maandagavond ook de vliegduivinnen nog naar het land gaan. Die kwamen dus wat tekort aan mineralen, ook dat nog geregeld, allemaal een apart grit/roodsteen/mineralen bakje in het broedhok. Kunnen ze er de hele dag van pikken. De behoefte naar het land te gaan leek meteen weer minder, heb het niet meer gezien.
Ook de jongen bij de sierduiven groeiden niet zoals ik wilde, de kroppers staan ook bekend als slechte voedsters. Wat heen en weer leggen van jongen onder voedsters(postduiven) helpt maar is niet afdoende, ze groeien niet hard genoeg, terwijl ze toch wel gezond zijn. In het verleden loste ik dit op door P40 te weken en hier een papje van te maken met wat Gistocal of koffiemelk(wel de vette versie). Dit werkte altijd goed, tot een paar jaar geleden, ik denk dat de samenstelling of het productieproces van de P40 korrel is aangepast, waardoor het minder geschikt is om op te spuiten bij jongen.
Vanochtend internet afgespeurd, een artikeltje gevonden van iemand die gewoon babyvoeding gebruikt om de jongen bij te voeren, vandaag maar een pak gehaald, kijken wat het resultaat is. De kassière keek wel raar toen ik het pak babyvoeding op de band bij de kassa zette.
Verder,  de duivinnen zelf in kunnen korven vrijdag, het lukte om een uurtje eerder van het werk te gaan.
Zaterdag werd er ook gewerkt. Door de late lossing kon ik het zo regelen dat ik net op tijd thuis zou zijn voor de eerste. Helaas, oponthoud bij het pompstation, 2x de brug bij de Afsluitdijk en dagjesmensen die duidelijk een ander tempo onderhielden dan de forensen waarmee je normaal op de weg zit zorgden ervoor dat ik 20 minuten meer reistijd had. Geen melkende mensen.
De eerste gemist, zat al 10 minuten in het hok, veel anderen wel thuis zien komen, ze kwamen goed, wel uit verschillende richtingen en niet regelmatig. Niet vreemd gezien de omstandigheden.
Bij het afslaan misten er nog wel wat duiven, over het algemeen was men niet ontevreden over het verloop. Bij mij is de laatste thuis gekomen terwijl ik naar de club was voor het afslaan. 5de in de club met 6 van de 14 in de prijzen. De maratonista doen het niet slecht. Kan er dus nog steeds vanuit gaan dat de dames goed in orde zijn. Weduwschap bevalt nog steeds goed, misschien dat de dames het zo goed blijven doen dat ik niet meer hoef te koppelen. Vanochtend trainden de dames alweer lekker, terug in het ritme voor de ochtend, volgende week late dienst, dus vroeg trainen en voeren.
Zag op internet alweer diverse negatieve berichten over al dan niet geoorloofde lossingen. Als er iets is wat niet goed gaat moet je er lering uit trekken. Hier mag geen misverstand over bestaan. Ik stoor me er wel aan dat er meteen allerlei verwensingen en eisen van vertrek worden geroepen. 
Twee zaken die men niet noemt: ten eerste korft de liefhebber zelf in, iedereen wist dat het niet zo mooi zou worden dit weekend. Ten tweede, de berichten die worden geschreven zijn voor altijd te lezen. Kan me zo voorstellen dat belangstellenden van buiten de sport, potentieel nieuwe leden, hun conclusies trekken na het lezen van dergelijke berichten en op zoek gaan naar wat anders als hobby dan duiven.
Komende week kan ik weer rekenen op clubgenoot Wim om in te korven, prachtig dat iemand zo wil helpen! 
Oh ja, sinds vrijdag ben ik brildragend(zag de duiven meteen weer van ver komen), al 8 weken niet gerookt. Het kan verkeren.
Tot volgende week.

www.pigeonjohnny.blogspot.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten