zondag 1 maart 2015

Gekoppeld

Koppel 1: De Zwarte X de Scheefbek
Dit weekend stond in het teken van het koppelen van de kwekers en de sierduiven.
De kwekers gekoppeld volgens plan, allemaal niet zo spannend, ik heb een aantal keren afgelopen winter de duiven door de handen gehad, stambomen er nog eens bij gehad, wat op papier gezet, na een paar weken nog eens kijken of het klopte enz. Ik denk dat dit voor veel liefhebbers herkenbaar is.
4 koppels om mee te kweken, ik noemde ooit 1
Koppel 2:
Lichtkop LowikxDonkere Lowik
koppel reserve, zijn er toch 2 geworden, reservisten zijn voedsters, waarvan evt een jong of nestje mag grootgebracht worden als er een misser is bij 1 van de 4 kweekkoppels, alles wat dan nog over is, is gewoon voedsterduif. Ik heb deze nodig om de sierduiven groot te krijgen, het ras wat hier wordt gefokt heeft moeite met zelf jongen grootbrengen. Mocht het allemaal verkeerd lopen met de sierduiven, dan kunnen er altijd nog weer postduifjes onder. Het zijn tenslotte voedsters.

Koppel 3:Waldhok doffer xInteelt Dure
De kwekers, sierduiven en voedsters verblijven allemaal in vergrootte broedhokken, waardoor ik ze als kweekboxen kan gebruiken. Ik hanteer dit systeem al jaren, bevalt goed, hoewel het wat extra werk vergt.
De vliegers hebben een partner uitgezocht en een broedbak, ik heb ze echter niet bij elkaar gelaten. Ik kreeg afgelopen week een schema onder ogen met het aantal zaterdagen dat gewerkt dient te worden rondom Pasen, Pinkster, Bevrijdingsdag en
Koppel 4:
WitpenLowikXWassenaarDuivin
Hemelvaart... De meeste zaterdagen in April en Mei zijn dus voor de baas en niet voor de duiven. Het maakt de voorbereiding op de marathons niet makkelijker. Daarom ook maar besloten om de vliegers niet te koppelen, ook maar weer terug naar het uitgangspunt: vliegen met duivinnen, ik hou ze voorlopig echter wel op weduwschap, het heeft nog geen zin om ze op eieren te laten komen.

Uitgangspunt is nog steeds om half juni voor het eerst een marathon in te korven, ik probeer zoveel
Overzicht kweekboxen
mogelijk op de vitesse en midfond in te korven om kilometers te maken en voor de jaarlingen ervaring op te doen. Hopen op een dagfondje voor de jaarlingen, ervaring 2 nachten mand en kilometers.... Het wordt weer een puzzel dit seizoen, dat is duidelijk.

Het allerbelangrijkste mag ik echter niet uit het oog verliezen... Ik heb er nog altijd plezier in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten