donderdag 1 januari 2015

Nieuwe ronde - nieuwe kansen

Allereerst een gelukkig en gezond nieuwjaar voor iedereen. Ik hoop dat het voor iedereen gaat brengen wat men ervan verwacht.

Een rondje langs de social media leert dat er alweer heel wat jongen geboren zijn de afgelopen week. Het zal dringen zijn vandaag bij de ringencommissarissen van de basisverenigingen. Een nieuw kweekseizoen betekend nieuwe hoop, nieuwe verwachtingen. Zal er weer een topper worden geboren, zal de uitgedachte kweekstrategie brengen wat men ervan verwacht.
Veel duiven zijn de afgelopen maanden weer van eigenaar gewisseld. Ook hier nieuwe verwachtingen, nieuwe hoop, wordt die stap gezet naar de top, gaat het een bijdrage leveren aan meer plezier in de duivenhobby.

Ik koppel pas ergens in maart, heb geen behoefte aan vroege jongen, het heeft geen toegevoegde waarde aan mijn beleving en behoefte in de hobby.
Er zullen alleen jongen geboren worden van de kweekkoppels. Ik heb 8 koppels beschikbaar, hiervan zal ik maar 4 duivinnen selecteren waar ik uit zal putten. Waarom? Het zijn de duivinnen waarvan ik geloof dat ze me jongen zullen schenken, die mij verder kunnen brengen. De kweekdoffers zullen naar behoefte worden gekoppeld aan deze duivinnen, verschillende combinaties uitproberen zal sneller duidelijkheid brengen over de kweekwaarde van de beschikbare duiven. Ondertussen de ogen open blijven houden, op zoek blijven naar kwaliteit, proberen beter te worden, die ene vinden die nog wat meer kan brengen. De duiven die niet worden ingezet voor de kweek worden gebruikt als voedsters, zodat in een redelijk tempo jongen kunnen worden grootgebracht.
De "overbodige" kwekers worden nog niet geruimd, ik heb er nog diverse jongen van zitten. Blijken hier goeden tussen te zitten zijn de ouders nog aanwezig en kunnen zij alsnog worden ingezet. Ik heb hier nog wel eens een foutje mee gemaakt, teruggrijpen blijkt nodig te zijn.

De vliegers worden ook in maart gekoppeld, de duiven zullen op de eerste ronde eieren afgericht worden, de jaarlingen hebben nog geen ervaring met de mand. Jongen worden hier alleen afgericht, dus als jaarling ondergaan ze hun leerjaar, als 2 jarige worden er prestaties verlangt.
Ik zal alleen nog met duivinnen vliegen op nest, de statistieken van de afgelopen jaren heeft geleerd dat er teveel doffers worden verspeeld. De doffers worden op de hand geselecteerd, eventueel voor de kweek ingezet als volle zusters goed blijken te presteren.
Beweegredenen heb ik in eerdere blogs al aangegeven, beschikbare tijd om het goed te doen is heel beperkt, dus mijn systeem zal hier steeds meer op toegespitst worden.

Succes met het (komende) kweekseizoen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten