zaterdag 31 januari 2015

Voorbereiden

Bij veel liefhebbers is de eerste ronde jongen al gespeend. Bij de meesten verloopt de kweek voorspoedig, over het algemeen zachte temperaturen voor januari zullen hier ongetwijfeld bij geholpen hebben.
Ik wacht nog even, eerste weekend van maart is de datum waar ik naar streef.
Afgelopen weken gebruikt voor een preventieve parastop kuur, afgelopen donderdag vrij dus de verplichte paramyxo enting, dit weekend nog een wormentablet. Dit moet voldoende zijn om de duiven optimaal voorbereid aan de kweek te laten beginnen. Tegen tricho(geel) doe ik al jaren niets, knoflook en een beetje azijn lijken hier een afdoende afweer tegen te zijn. Alleen bij meerdere nachten mand steek ik bij de duiven die thuis komen een geeltablet op, de kans op besmetting in de mand is te groot. Luchtwegproblemen dienen opgelost te worden door een goed hokklimaat, of het reduceren van het aantal duiven. De duiven vertellen je wel of het goed zit. Ik blijf er moeite mee hebben, preventief kuren, verplicht enten, het past niet in mijn straatje. Echter heb ik wel mijn leergeld moeten betalen.....
De kwekers zullen, net als elk jaar, in kweekboxen worden geplaatst, een systeem wat ik al jaren hanteer, met succes. Ook de sierduiven heb ik in kweekboxen, gezien de successen die ik hiermee heb gehad geloof ik in dit systeem. Veel werk, maar met roosters als bodem en voer en water aan de buitenkant van de boxen wordt de verzorgingstijd aardig gereduceerd. Zoals bekend speelt de tijdsfactor hier een grote rol. Misvliegen, kapotte eieren of jongen die platgetrapt worden door vechtpartijen, wordt hiermee voorkomen. Nog belangrijker is dat je zeker weet dat de jongen ook daadwerkelijk van dat ene koppel komen. Ik schat dat zeker 10 tot 15% van de jongen die jaarlijks worden geboren, een andere vader hebben dan wordt aangenomen. Verklaard ook meteen die ene topper en verder niets van een bepaald koppel.
De vliegers mogen zelf een partner zoeken, koppelen dus vrij. Voor hen is het belangrijker dat zij een partner hebben, waar ze echt gek op zijn, helpt om het territorium goed vast te houden, ze mogen dus ook zelf een broedbak uitzoeken. Degenen die dat niet redden hebben pech, volgens mij zijn het de sterksten die winnen, een manier om de sukkels aan te wijzen. De vliegers mogen eitjes van de kwekers en de sierduiven uitbroeden, als er toevallig een koppel ontstaat waar ik wel wat in zie, zal ik daar de jongen van uit laten komen. Puur op gevoel, van die paar die hebben laten zien dat ze de marathons aankunnen.
De kweekkoppels heb ik rond, 4 koppels, allemaal kinderen en/of kleinkinderen van asduiven, bewezen kwekers en kopvliegers. De kleinkinderen hebben allemaal van beide ouders een kopvlieger in de afstamming. Daarnaast moeten ze me in de hand aanstaan en vooral aanspreken. Als ik ze zie moet ik er "gevoel" bij hebben. 1 koppel komt daarnaast nog in de kweek. Ik geloof in deze duiven, ondanks dat ze niet aan de criteria voldoen. Alleen het goede gevoel is aanwezig.
Ik schreef eerder dat er alleen nog met duivinnen wordt gevlogen, ik kom hier op terug, er zijn wat jaarling doffers die ik gewoon moet proberen, volgens mij mogelijk goede duiven, dus zonde om ze niet te spelen. Met de lessen van afgelopen seizoenen, moeten de verliezen toch ook een keer beperkt kunnen worden.
De duiven zijn super in orde, vliegploeg draait meer dan een uur rond het hok, vandaag wel weer een duivinnetje kwijt, de kromsnavel wellicht. Misschien is ze er morgen, anders was ze niet slim of alert genoeg.

Ik ga mijn stambomenprogramma maar eens bijwerken. Goede week!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten