zaterdag 9 juli 2016

Vol verwachting klopt ons hart

Zaterdagochtend, de spanning stijgt.....
De duiven van Albi zijn in aantocht, zou er deze keer wel weer een mooie klassering in zitten? Na de mooie St. Vincent aankomsten en de teleurstelling van Perigueux zou het goed helpen om de motivatie nog een paar weken hoog te houden. De 546 en de 798, de twee gezusters die ook St. Vincent goed wisten af te ronden, zijn onderweg naar Engelum. 
De meldingen tot nog toe leren dat het vandaag ook geen cadeautje wordt, tot nog toe 6 duiven gemeld in sector 3, twee vanmorgen voor achten, daarna begint het rond tien uur te druppelen. Voor één uur vanmiddag de eerste in sector 4 schat ik zo in.
Daarnaast de dagfond kraker van het jaar, Chateauroux. Vanochtend zag ik een filmpje van de lossing, ruim 40.000 in één keer de lucht in, dacht warempel dat ik mijn rode nog voorbij zag schieten. Ook hier heb ik er 2 in de strijd, 2 jaarlingetjes die vandaag hopelijk hun opleiding naar marathon duif afronden met een mooie thuiskomst. Twee dames die Chateaudun goed hebben verteerd twee weken terug.
Alle dames zitten op een klein jong of aangepikte eitjes, voelden goed aan en leken er klaar voor, laten we het hopen, misschien dat 2016 een iets beter aangezicht krijgt dan het tot nu toe heeft op mijn hok. Niet mijn seizoen, da's wel duidelijk.
De jongen zitten even in een dipje. Afgelopen zondag heb ik de eertse ploeg voor het eerst afgericht, op zo'n 15 kilometer. Bij thuiskomst bleven ze lange tijd draaien, het leek of ze bang waren om te landen. Waarom, ik heb niets kunnen ontdekken. Na twee uur draaien ben ik weggegaan, had nog een familie bezoekje gepland staan. Bij thuiskomst, waren er nog steeds elf buiten van de zestien, driftig aan het heen en weer scheuren. Uiteindelijk zaten er 's avonds dertien van de zestien in het hok, de maandag zijn er nog twee bijgekomen. Raar gedrag, ik kon het zo niet echt plaatsen. Het viel me doordeweeks op dat er wat lusteloosheid was, coli of teveel voer? Ik was wat royaal geweest omdat de voerbakken van de kwekers en vliegers in het jongenhok wordt leeg gekieperd. Hier blijft nog wel eens wat teveel over. 
Donderdag nogmaals de jongen meegenomen, 's avonds misten er weer twee, waarvan er de vrijdag eentje terug was. Goede leerschool was de eerste gedachte, maar vrijdag bij het schoonmaken vond ik wat dunnere mest en in de spoetnik wat voer wat was uitgebraakt. De conclusie was niet moeilijk meer. De jongen maar een paar dagen niet los, licht voeren en even wat door het water, ze zullen snel weer opknappen. Normaal haal ik de minderen er tussen uit, maar het viel me op dat er veel schapjes waren met dunnere mest, de voerbak was ook nog niet leeg, dus er heerst een wat bredere besmetting deze keer, voor het eerst in vier jaar dat er een echte coli uitbraak heerst onder mijn jongen. Denkelijk heeft de stressfactor, het lange blijven vliegen op zondag, zijn invloed gehad op iets wat al sluimerde. 
Het nut van een voorraadje in de kast werd dus ook meteen weer aangetoond, al gooi ik het liever weg op houdbaarheidsdatum, dan dat ik het aan de duiven moet geven.
Nog een opmerking over iets wat me aardig heeft gestoord twee weken geleden: Kan de tekst op het scherm van de Unikons niet worden aangepast? Aan dat "Nog geen duif geconstateerd" in de display hoef ik niet steeds aan herinnerd te worden!
Ik ga er voor zitten, sector drie heeft er nu elf gemeld. Wie weet valt er snel wat bonts op het hok. Geniet vooral van het mooie weer, succes allemaal!


www.postduivenblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten