zaterdag 18 juni 2016

St. Vincent en de aanloop naar Brive, toch nog los

Vol verwachting klopt ons hart.... Toch gelost, zowel St. Vincent als de midfondvlucht vanuit Quievrain. 
St. Vincent een dag later dan gepland, maar een dag eerder dan de algemene verwachting was. Ik had al geregeld dat ik eventueel thuis ging werken maandag. Niet ideaal, maar voor noodgevallen een uitkomst. Het zal niet nodig zijn, hoewel ik vermoed dat er van werken niet veel terecht zou zijn gekomen. Duiven in het hoofd betekend dat er niet veel ruimte is voor andere zaken, laat staan de gecompliceerde professionele wereld waarin ik doordeweeks verkeer. Zondag duivendag, hopen dat er eentje op tijd doorkomt. Ik verwacht geen kopprijs, de 2 dames die zijn ingezet verkeerden in een goede conditie, goed genoeg voor de opdracht waar ze voor staan, maar lieten geen superforme zien, nodig voor een absolute topprestatie. 
Een topprestatie is het toch al, probeer het maar eens, bijna 1200 kilometer, met als enige hulpmiddel dat wat de natuur je heeft aangemeten. Morgenmiddag weten we het, wat er ook gebeurd, ik zal apetrots op ze zijn, zoals ik altijd ben op mijn dames.
Waar ik zelf bijna de mist in ging was de inkorving voor Quievrain. In dit tijdsframe van het seizoen domein voor de jaarlingen en de marathonista om ritme te houden. Gisterochtend keek ik nog even naar de weerkaarten en verwachtte dat er heel vroeg vanochtend gelost zou kunnen worden. Dat viel tegen, ben dan ook geen meteoroloog. 
Ik heb mijn ploegje voor Brive ingekorfd om toch nog even een flinke hap trainingskilometers mee te geven, met in het achterhoofd een vroege lossing. Afgelopen dagen kwam daar te weinig van terecht. 
Op zaterdag vroeg los zou niet veel invloed hebben op het bijtanken en energie verzamelen. Voorwaarde was dan wel een makkelijke vlucht met een goed verloop. Foute inschatting van mij. Geluk is dat er vanmiddag alsnog is gelost, een nacht overstaan had geen Brive inkorving betekend. Ik hoop dat ze vanavond op tijd terug zijn, dan kan de zondag en maandag nog worden gebruikt voor een bad en opbouw naar Brive, los komen ze niet meer, geen energie verspilling meer. De jaarlingen zitten of komen op eieren, zij gaan volgend weekend mee naar de 3de dagfond vlucht, Gien, voor ons 647 kilometer. Als ze dan weer op de eieren gaan, kunnen ze 2 weken later naar Chateauroux, 770 kilometer, als ze dat volbrengen hebben de jaarling dames een goede leerschool gehad. Ze lijken me dan klaar voor de marathons als 2 jarige.
Eén 2 jarige zal het seizoen niet meer meekunnen, ze keerde behoorlijk gewond terug van een trainingsvluchtje. Dit jaar tot nu toe 4 duiven verspeeld, 1 om het hok, 2 op trainingsvluchtjes en slechts eentje van een wedvlucht. Vijf gewonden, zal te maken hebben met de noordenwinden en de benauwde en soms slechte weersomstandigheden dit seizoen. Goed is te zien dat de dieren die thuiskomen met kale plekken en bloeduitstortingen snel herstellen en weer ingezet kunnen worden.
Ik keek vanmiddag nog even naar mijn nog maar korte carrière als marathonliefhebber.
Ik debuteerde in 2013 op Ruffec, een vlucht met een dag uitstel vanwege regen, de zaterdag werd er 's ochtends gelost, geen klassering, veel regen en zeiknat tijdens het wachten. Geen goed begin.
In 2014 wederom Ruffec, op vrijdag los en op zaterdagochtend de eerste thuis met een 13de nat S4 en 4de NPO Friesland, 4 van de 5 in de prijzen op NPO en S4 niveau. Vervolgens Albi ingekorfd, deze werden teruggestuurd wegens de slechte omstandigheden in Frankrijk. Als afsluiting Cahors eind Juli, een zware vlucht met een dag uitstel, ik klokte laat met een staartprijsje NPO. Uiteindelijk 2 van de 14 in de prijzen NPO, S4 geen klassering.
In 2015 een zware Aurlliac, met een sublieme 33ste plek in S4, 102 overall tegen 10800 duiven en een overvlucht van 150 kilometer, 2 van de 5 prijs op NPO en S4 niveau. Bergerac viel tegen met een staartprijsje NPO bij warm weer, Cahors weer afsluiting met een dag uitstel en een vlot verloop, 2 van de 4 prijs in S4 en NPO, eerste vloog 25ste S4. 
Wat ik hiermee wil zeggen? Statistisch gezien worden de overnachtvluchten al snel een dag of meer uitgesteld, zeker in Juni en begin Juli, het is de periode waarin het voorjaar overgaat in stabieler zomer weer. Dit gaat helaas niet in een dag, dit jaar lijkt het weer inderdaad wat minder wat veel uitstel en irritatie veroorzaakt. Het zij zo.
Iedereen succes vandaag nog of anders morgen!

www.postduivenblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten