zaterdag 27 februari 2016

Het is koers

Zaterdagmiddag, het is koers, de "Omloop Het Nieuwsblad" op de t.v. Voorbode van het voorjaar, net als de krokussen en sneeuwklokjes die ik overal zag vandaag. Prachtig weer, de duivinnen hebben er volop gebruik van gemaakt, gezien de tijd die ze in de lucht hingen vanochtend. Overal zie je paartjes vogels rondtrekken en omklooien, het voorjaar zit echt in de lucht. 
De week begon wat minder goed. Maandagochtend, wat donker weer, de duivinnen eruit voor ik naar het werk vertrek. Inderdaad, het is koers, er moet weer iedere dag getraind worden. Nou ja trainen, ik noem het naar buiten laten, de spieren los, in mijn beleving gaan ze pas echt conditie opbouwen als ze gelost worden vanuit de container en weer serieuze afstanden gaan overbruggen. Maar goed, maandagochtend, de duivinnen los, toen ze terugkwamen bleek dat er eentje miste, de "631", tweejarige duivin, klaar voor haar eerste overnacht. Jammer, ze heeft niet kunnen bewijzen dat ze het waard is geweest. Ook een voorbode van het voorjaar, de kromsnavels worden zo half februari weer wat actiever, ook voor hun is het koers, het seizoen begonnen.
Daarnaast nog een duif tussen de duivinnen weggehaald, blijkt toch een doffer, twijfelde er de hele winter al aan. Marathon duiven zijn vaak laatbloeiers. Dat betekend dat ik nu nog op 17 voor de vliegploeg zit, 7 overjarig voor de overnacht, daarnaast 10 jaarling duivinnen om op te leiden. De jaarlingen zullen zoveel mogelijk programma vluchten vliegen, ervaring op doen, om als twee jarige hun talenten te laten zien.
De doffers knokken om een broedbak, voorlopig worden de vliegers niet gekoppeld, vorig jaar ook zo begonnen, goed bevallen, dus dit jaar weer.
De duivinnen blijven zolang in het jongen hok, of moet ik zeggen opleiding hok. Als de tijd daar is worden de duivinnen gekoppeld, zodat ze op een goede stand aan de overnacht kunnen beginnen. 21 juni inkorven, de derde overnacht, net als vorig jaar voor mijn duiven de eerste krachtmeting. Alleen duivinnen, dit jaar worden de doffers echt niet meer gespeeld.
Waaruit nog meer blijkt dat het koers is? Smeekbedes van liefhebbers om oplossingen voor de kromsnavels. Veel duiven worden slachtoffer, nu ze weer dagelijks worden losgelaten. Het is natuur, hoe vervelend ook. Liefhebbers rekenen in aantallen, nodig voor een programma vliegen, de natuur rekent alleen in de sterksten, alles wat wordt gepakt hield zich onvoldoende aan de regels van de natuur, was niet slim genoeg, of niet scherp genoeg. Zuur, vaak wel, maar het gaat niet veranderen.
Nog meer redenen om te signaleren dat het koers is. Sportvriend Hans was even op bezoek vandaag, even bijkletsen, even kijken. Hij vertelde dat hij op zijn website maar niet meer vertelde wat hij doet om zijn duiven goed opgeleid te krijgen, simpelweg omdat het niet aansluit bij wat als gemeengoed wordt aangenomen in het overnacht wereldje. Tegenwoordig MOET je de jongen doorspelen en de jaarlingen twee maal op de overnacht hebben gespeeld. Inderdaad de methode van een paar gerenommeerde spelers. Dat wil nog niet zeggen dat je het op die manier MOET doen, het is één van de vele wegen die naar Rome leidt. Volgens mij is het hobby, het mooie daarvan is dat je het kan doen zoals jezelf denkt dat het moet.
Laatste voorbeeld waaruit blijkt dat het koers is. Vanmiddag bij mijn voerleverancier. Ik kom al sinds jaar en dag in Berlikum bij de aldaar bekende voerhandel. Familiebedrijfje, aardige mensen, altijd bereid om te helpen of te bestellen wat niet voorradig is. Iets duurder dan de grotere spelers op de voermarkt. Sinds vorig jaar is er een voerhandel verderop in Friesland gekomen, een vestiging van een bekende voerhandel uit het zuiden des lands. Veel goedkoper, maar ook ver weg, kost me teveel tijd in mijn schaarse vrije tijd om een paar euro voordeel te halen. 
Ik stond vanmiddag in te laden toen ik plotseling een stem achter mij hoorde. "Wat betaal je voor de matjes?" Ik antwoordde met de prijs. Daarna kwam er een verhandeling dat je veeeel goedkoper naar de nieuwe voerhandel kon gaan. Toen ik uitlegde dat dat voor mij niet veel voordeel opleverde, in tijd maar ook geld, vond deze meneer dat ik het toch maar moest doen. Vervolgens liep hij naar binnen, ben eigenlijk vergeten te vragen wat hij ging kopen wat verderop niet te koop was voor veeeel minder. Over iemand je mening opleggen gesproken. Nee, ik ga de volgende keer toch weer naar Berlikum, die heeft wat ik nodig heb, kent me bij naam en weet uit z'n hoofd wat ik altijd voor voer koop. Voel ik me prettig bij.
Ondertussen is het koers in Vlaanderen, de "Omloop" nadert zijn ontknoping, stuivertje wisselen aan de kop, veel valpartijen, een paar gerenommeerde renners probeert het peloton hun wil op te leggen. Valt niet mee, conditie nog niet 100%, kasseienstroken en heuveltjes, een paar weerbarstige renners die niet altijd in de grote koersen mogen starten. Lijkt ergens op.
Goede week!

www.postduivenblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten