zondag 21 februari 2016

Welk systeem zei U?

Terug van een weekje vakantie. Lang naar uitgezien, gewoon rustig fietsen, wandelen, tijd voor elkaar, even geen drukte aan het hoofd. Nodig, bovendien, de vrije dagen moeten op, anders kunnen ze worden ingeleverd.
We zijn op Terschelling geweest, nu weet ik dat er op Terschelling nog een paar melkers zitten, waaronder één die aan de overnacht mee doet, maar ik heb echt mijn best gedaan om niet naar duiven om te kijken. Of het moet het koppeltje Holenduiven zijn geweest, die ergens vlakbij ons huisje in de duinen bezig waren aan een nieuw seizoen. Het doffertje jaagde erover in de opkomende ochtendzon. Ook dit werkt verfrissend, mede omdat ik wist dat de duiven in goede handen waren. Louis, gewaardeerd lid van onze vereniging, was bereid om een week lang heen en weer te rijden om de duiven en katten te voeren.
Bij thuiskomst zagen de duiven er super uit, dus dat is mooi gegaan.
Ik had al geschreven dat ik dit weekend de kwekers zou koppelen, samen met wat voedsters en de sierduiven. De vliegers koppel ik pas als het nodig is. Op de 3de overnachtvlucht wil ik ze pas mee hebben, Aurillac als ik me niet vergis, in ieder geval half Juni. Voor die tijd vlieg ik ze in, net als vorig jaar, op weduwschap. Gewoon zoveel mogelijk de mand in, kilometers maken, conditie op doen.
Bij thuiskomst van vakantie is het altijd weer even aanpoten om de hokken op orde te krijgen en meteen maar klaar voor het seizoen te hebben. De vloerdekkorrels doen hun werk in de week dat je weg bent, maar ik heb ze liever niet, dus alles gaat er weer uit als ik thuis kom, alleen onder de schapjes van de jongen hokken ligt een laagje, om de boel droog te houden.
De plannen had ik al gemaakt, ruim voor ik weg ging, aanvankelijk wilde ik nog eerder koppelen, maar een weekje vakantie is ook nooit weg, dus lang leve het compromis.
Er kwam nog wel een kink in de kabel. In de weken voor ik weg ging zag ik op internet een verkoping van late jonge 2015 van Coen van Haarlem uit Terborg. Misschien niet een hele bekende naam in de fondwereld, wel iemand met sublieme prestaties. Iemand die generaal kampioen is geweest in het Internationale Fondspel(de tegenwoordige Noordelijk Unie), in zijn rayon en afdeling kampioen op de overnacht is geweest, afgelopen seizoen nog kampioen werd in de sterke fondclub Fiante, daarnaast al vele vroege prijzen op zijn naam heeft staan met als hoogtepunt de 1ste NPo van Brive in 2013,  zo'n iemand heeft klasse duiven onder de pannen zitten.
Ik besloot op een paar duiven een kooporder te zetten, kon nog wel een goede kweekdoffer gebruiken. Kooporders zijn een mooi hulpmiddel om te zorgen dat je bij internet biedingen niet boven het budget uitgaat wat je in het hoofd hebt. Wordt je overboden, jammer, wens de bieder veel succes met het duifje. Ik schreef nog niet zo lang geleden dat ik dit niet meer zou doen, maar ja, het bloed kruipt. Altijd op zoek naar die ene die je verder kan helpen.
Tot mijn verrassing bleef mijn bod op een jonge duivin staan(jammer genoeg geen doffer), gezien haar afstamming al verwonderlijk, maar soms moet je gewoon mazzel hebben. Dus zaterdag wat van de eerder geplande tijd ingeleverd om de 200 kilometer naar Terborg te gaan rijden.
De reis was voorspoedig en ik was mooi op tijd in Terborg. Een uur lang converseren met een kampioen, iemand met een duidelijke visie, eigenzinnig, maar met misschien wel de belangrijkste eigenschap die een groot kampioen heeft, hij luistert naar het verhaal van degene tegenover hem. Alles wat wordt gezegd wordt opgenomen in het hoofd, misschien ooit nog eens nodig. Daarnaast blijkt Coen goed ingevoerd in de fondwereld, weet exact waar de goeden zitten, waarvan hij dan wat probeert te bemachtigen, om zijn stam, gebouwd op zijn "Superkweker", verder uit te bouwen.
Nieuwste aanwinst
De laatse jaren alleen nog ZLU, sinds het code rood van 2014 heeft de cyclus middaglossingen van de NPO voor hem afgedaan. Ik zal apart nog iets over Coen schrijven, het is zeker de moeite waard om zijn meningen en visies te delen. Oh ja, het duivinnetje was inderdaad zeer de moeite waard, alleen nog wat jong, zal haar later dit jaar nog wel voor de kweek inzetten.
Gistermiddag de 2 kweekafdelingen in orde gemaakt en de duiven opgesloten. Ik gebruik kweekboxen, eigenlijk gewoon grote broedhokken met een gaasbodem om de mest op te vangen en voerbakjes aan de buitenkant. Ik schreef hier al eerder een artikeltje over, als U wilt kunt U dat hier terug lezen.
Vanochtend de rest gedaan, hokken weer aan kant, schapjes weg voor de broedhokken in de vliegafdelingen, laat het seizoen maar weer beginnen!
Oh ja, wat betreft de titel van dit stukje: ik had alles op papier, de winter door 3x gekeken of het allemaal klopte, alle koppels stonden al op papier. Toen ik gisteren de duiven bijelkaar ging zetten, kwam ik toch weer anders uit. Dus welk systeem? Intuïtie blijkt hier een belangrijkere factor.


www.postduivenblog.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten