zondag 24 januari 2016

Nog even wachten

Nog even wachten, voor ik de kweek kan starten. Ik ben van de oude stempel, dus koppelen doe ik ook niet zo vroeg als tegenwoordig gangbaar is. Als je er voor kiest om niet te forceren, met de natuur mee te lopen, dan moet je ook het geduld op kunnen brengen om nog even te wachten. Vóór 1 februari wordt zeker niet gekoppeld, vanaf die datum kan het, ervaringen uit het verleden wijzen dat ook uit, ik wacht nog even langer, half februari eerst nog een weekje vakantie, ff uitwaaien en de kop leeg na een druk winterseizoen op het werk, dan kan het daarna los.
Vandaag nog wat duiven in de handen gehad, samen met een collega melker, de duiven staan er goed op, glijden door de handen, dus dat koppelen moet wel goed gaan straks. 
Afgelopen week de paramyxo enting laten doen, ook meteen een wormenpil opgestoken. Hiermee is de medische voorbereiding op het seizoen klaar, zo rond de kerst kregen ze al 10 dagen parastop. Allemaal preventief, ik heb het idee dat het goed is, het helpt in ieder geval om de duiven gezond en wel aan het nieuwe seizoen te laten beginnen.
Die collega melker kwam een paar koppels terugbrengen, hij doet wel winterkweek, en nam meteen de gelegenheid te baat om mijn hok nog eens goed te bekijken, gewoon om idee op te doen voor zijn eigen nieuwe hok. Van programmaspel is hij bezig om te schakelen naar de overnacht. Leuk om iemand op weg te kunnen helpen, niet alleen met duiven, maar ook met raad en daad. Ook leuk om te horen dat collega overnachters uit de buurt ook hun best doen om te helpen, duivensport zoals het is bedoeld. 
Tips die je geeft, of wat zaken die ik zelf toepas laten zien en daarbij ook meteen zien dat iemand nadenkt over hoe dit op eigen hok kan worden toegepast is leuk om te doen. Kennisoverdracht zorgt ervoor dat de algehele kwaliteit van de duivenhouderij omhoog gaat. Ik ben er wel van doordrongen dat ik niet de wijsheid in pacht heb, ik heb wel wat gewoontes die bewezen goed zijn, dus toepasbaar voor een ander. 
Meteen weer even bij geklept, hij is nog de enige van mijn oude club waar ik contact mee heb. 
Ik word steeds vaker gevraagd om duiven van andere liefhebbers te beoordelen, ik doe dit graag, ik leer er zelf ook veel van, maar hou wel een slag om de arm, ik kan niet in duiven kijken, alleen naar de buitenkant, daarnaast vind ik mezelf niet terug in een rijtje illustere duivenkeurders en selecteurs. Ik heb wel een mening, voor wat die waard is. Toch krijg ik positieve feedback op mijn beoordelingen, er moet dus wel iets goed gaan.
Op internet is te zien dat het nieuwe seizoen zich gaat aandienen, nog een laatste verdwaalde prijsuitreiking, de facebook pagina's staan weer vol met foto's van supersnel groeiende jongen, de kampioenschappen lijken alweer verdeeld. We gaan het weer beleven. 
Ik moet zeggen dat ik me steeds beter begin te voelen in de strategie die ik voor eigen hok heb ontwikkeld, beslissingen die je moet nemen om je eigen doelen helder te hebben, doelen helder betekend dat je weet waar je naar toe moet werken. Ik probeer komend weekend nog wat tijd te maken om voor de laatste keer de kwekers te beoordelen, zodat ik het juiste gevoel heb als de kwekers bij elkaar gaan. De vasthouders die geen plekje krijgen in de vaste kweekbakken gaan als voedsterduiven dienen, voor de sierduiven en waar mogelijk om wat jongen van de overnacht kweekkoppels groot te brengen.
Komende zondag nog een leuk bezoek aan één van de beste overnachters van sector 4 in het verschiet, ik kijk er naar uit.
Goede week.


www.postduivenblog.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten