zaterdag 16 januari 2016

De Januari gebeurtenissen

Vorige week zaterdag de clubtentoonstelling meegemaakt bij ons cluppie in Minnertsga. Zoals altijd weer een paar genoeglijke uurtjes doorgebracht met de overnachtmaatjes daar. Lol bij het winnen van prijzen van het draaiend rad, kon het weer niet laten om een paar bonnen te kopen van collega overnachters waarvan ik zeker weet dat ik er zo ook wel een paar jongen zou kunnen krijgen, maar ja, de vereniging vaart er wel bij... 
Waar ik doodziek van wordt is de berichtgeving in de ontbijtprogramma's in de morgen. Voor ik ga werken kijk ik hier even naar, laatste nieuws, weerbericht, luchtige nieuwtjes en aangedikte riooljournalistiek. Je kunt je er in ieder geval bij het ontbijt even mee vermaken. Totdat er ook maar 1 vlokje sneeuw valt of er een graadje nachtvorst wordt aangekondigd. Hele volksstammen blijven thuis omdat er op tv wordt geroepen dat het bar en boos is. Ongelooflijk. Volgens mij is het gewoon Januari. In Januari kan het vriezen of dooien, dus ook wel eens sneeuwen of glad zijn. Hoort erbij. Mooi contrast voor als het weer eens 25 graden is in de zomer, ook al wil ik nu al niet horen wat er dan weer wordt geroepen. Code geel, groen of rood, paniek zaaien heet het volgens mij. Wat een gelul, in plaats van dat er een eerbetoon wordt gegeven aan de mensen die het mogelijk maken om de weg op te kunnen, wordt iedereen zo'n beetje een gladheidscomplex aangepraat.
Verder met verbazing gezien hoe het parlement omgaat met het kiezen van een nieuwe voorzitter, hoe verziekt de samenleving is met achterkamertjespolitiek werd weer eens pijnlijk duidelijk. Niet de beste, of degene met de meeste kwaliteiten, maar de meest veilige keuze werd naar voren geschoven als zijnde de nieuwe voorzitter van het belangrijkste politieke orgaan in Nederland. Geen volksvertegenwoordigers, maar hoeders van hun eigen belangen.
Astère Vergotte, kampioen van de halve fond in België, eerlijk kronieker van onze geliefde sport, werd een kopje kleiner gemaakt. Hij had het lef om te schrijven wat iedere liefhebber doet om goed voor zijn dieren te zorgen en werd aan de schandpaal genageld. Zelf denkt hij door een paar mensen die zelf aan de sport moeten verdienen erbij gelapt te zijn, in ieder geval werd hij als voorbeeld aangepakt door de Belgische Justitie, hetzelfde lot wat een paar bekende spelers in België eerder overkwam. Gevolg is dat de man zich terugtrekt in de anonimiteit, terwijl hij altijd met de beste bedoelingen zijn kennis en ervaringen over de sport met mede liefhebbers wilde delen. Triest.
Vandaag was het de bedoeling dat ik samen met een collega melker bij één van de bekendste overnachters in sector 4 op bezoek zou gaan, dit ging helaas niet door, ziekte van de zoon van deze collega melker zorgde ervoor dat dit bezoekje nog maar even uitgesteld moet worden, jammer, maar er zijn belangrijker zaken.
In plaats daarvan heb ik vandaag maar weer eens een bezoek gebracht aan Hans. Hans is net als ik tegendraads maar leergierig, hij krijgt zijn input over de sport weer van een paar andere melkers, ik gebruik de kennis die hij daar opdoet weer als spiegel, het waarom uitdiepen, hele filosofieën kunnen we hier over opbouwen. Het helpt in ieder geval om helder te krijgen waar we staan en waar we heen gaan. Ieder op zijn eigen manier, met respect voor elkaars zienswijze. Overigens de manier waarop de overnachters in het Noorden over het algemeen met elkaar omgaan. Toch nog een duivendag dus, dat is wat me sowieso een groot plezier doet, elke keer weer!
Tot volgende week.


www.postduivenblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten