zaterdag 1 augustus 2015

Duivenstage met Tiebe

Ik heb dit weekend kennis gemaakt met een nieuw fenomeen binnen de duivenhobby: Duivenstage.
Ik zag op Facebook een vraag van een mij bekende sierduivenfokker die vroeg of er nog leuke suggesties waren voor zijn neefje, deze kwam namelijk een weekend op duivenstage bij zijn oom. Doel was heel simpel: kennis maken met veel facetten van de duivensport. Ik heb mij meteen aangemeld, geen duiven mee, maar wel tijd om wat te laten zien, of bij anderen te laten zien.

Het ging om Tiebe(de neef) en Peter(de oom) Goossens. Peter is in Nederland een bekende in de duivensport, zeker onder de Holle Kropper fokkers en de fokkers en liefhebbers van de Rijnlandse Ringslagers. Tiebe is het neefje van Peter en heeft sinds vorig jaar ook Ringslagers. Dit gaat zo goed dat Peter besloot om Tiebe wat meer wegwijs te maken in het duivenwereldje.
Na op vrijdag wat bezoeken aan liefhebbers meer in de buurt van de woonplaats van Peter, was het zaterdag de beurt aan Friesland. Wat uitleg over de postduiven, hoe het werkt, hoe het wordt beleefd. Over de Holle Kroppers hoefde ik niet veel meer uit te leggen, Peter heeft ze immers ook.
We hadden geluk, na een bakje koffie en een uitleg aan mij hoe de Ringslagers getraind moeten worden voor hun wedstrijden, zijn we eerst op pad gegaan. Even een zakje voer halen bij mijn vaste leverancier, daarna even door naar de familie de Ruig in Oude Bildtzijl. Zij hadden duiven mee naar Bergerac en waren in afwachting van de thuiskomst van hun duiven. 
Geluk hadden we hier, een duif arriveerde tijdens ons bezoek, Tiebe heeft kunnen zien hoe het in zijn werk gaat met het constateren van een duif, hoe deze op de klok verschijnt, hoe de duif gemeld moet worden en hoe deze vervolgens op internet verschijnt. De duif verdiende ook nog een mooie klassering, 4de in het N.I.C. en binnen de 1ste 150 nationaal sector 4, niet slecht voor een jaarling doffer.
Wat nog veel belangrijker was de beleving van het arriveren van de duif en de beleving van de liefhebber hierbij, schitterend om te zien.
Daarna nog even naar Engelum terug, daar de duiven nog even bewonderd en een paar foto's. De middag vloog om, leuk om te doen, leuk om kennis te maken met een jonge liefhebber, die duidelijk in zijn nopjes was met de goede zorgen en de uitleg die overal bij werd gegeven.

Verder op eigen hok keert de rust terug, voor ons is het seizoen klaar, ook al kriebelt het als je een duif bij een collega liefhebber ziet arriveren. De laatste jongen worden volgende week gespeend, alles kan worden opgeborgen en het grootste gedeelte van het hok kan in de winterstand. Alleen de kweekafdeling van de postduiven nog niet, na mijn vakantie wil ik nog een rondje late jongen, van de beste vliegers/beste kwekers.
Het eerste ploegje jongen vandaag voor het eerst afgericht, 15 stuks, allemaal voorzien van een blauwe knijpring, maakt het alweer wat makkelijker bij het pakken en sorteren van de jongen. Op 20 kilometer, 1 voor 1 los, waren ze allemaal thuis, dus de eerste horde is alweer genomen voor dit ploegje.

Ik zag net dat Bergerac nog niet is gesloten voor sector 4, morgenvroeg dus doorklokken, ook de dagfond Argenton(800 km) is nog niet dicht, de omstandigheden vandaag waren zwaarder dan het leek.
Nog iets opvallends: met deze omstandigheden weer 2 Noord Hollandse liefhebbers in de top 10 van nationaal Perpignan, daar moeten echt klasbakken rondvliegen, het hele seizoen zijn ze daar al aan het stunten!

Goede week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten