zondag 14 juni 2015

St. Vincent en de blik op Aurillac

Hoe beleef je St. Vincent
Waar je een zaterdag al niet mee zoek kan brengen. Internet is een geweldige uitvinding om gegevens in een razend tempo door te geven. 
De hele dag wat met de laptop bezig geweest, natuurlijk, mijn gewone dingen gedaan, duiven verzorgd, lossingsberichten, boodschapje, duifje ophalen, maar toch, centrale plaats neemt de laptop in. De reden: Nationaal St. Vincent. De enige echte nationale middaglossing, kraker in de polder. Heeft in Nederland bijna de zelfde magische uitstraling als internationaal Barcelona, al mag daar niets in de schaduw staan.
's Morgens al vroeg wakker, laptop aan, verrassing, Cor de Heijde heeft geklokt, 6:22 als ik me niet vergis. Er zijn er meer die duiven hebben in het zuiden, onverwachts? Als ik de berichten vrijdagavond op FB mag geloven wel, duiven zouden noordenwind hebben in Frankrijk, niet helder genoeg voor het fenomeen nachtvliegen, kortom, speculaties te over. Maar zoals altijd komen aan speculaties snel een eind als de feiten op tafel komen.
En de feiten waren er. Een duif die in 16 uur en 22 minuten 1000 kilometer kan afleggen heeft niet bepaald stilgezeten. Betekend zonder neutralisatietijd en de door de nacht 60 kilometer per uur constant. Ik zeg petje af, wat een doordouwer. Het wachten was wat er noordelijker nog zou gebeuren. Mondjesmaat vielen er duiven, waar het regenfront opschoof begon het duiven te druppelen en verliep het concours goed, duidelijk was te zien waar het front zich bevond, waar slechts mondjesmaat duiven doorkwamen regende het nog. 
Wat dan te denken van de eerste duiven in sector 4? Auke Heidstra, het best bewaarde overnacht geheim van het Noorden, haalde weer eens ongenadig uit en klokt om 11:06, uiteindelijk goed voor de 18de nationaal en 1ste sector 4. Overvlucht 185 km, ten opzichte van de 1ste nationaal, dwars door het regenfront. Ook de 2de en 3de in sector 4 liggen "los". Dik van den Berg en Sjaak Buwalda, ook al geen misselijke melkers op de overnacht. Sjaak Buwalda klasseert als 34ste nationaal, ik zeg dat er geweldige overnachters in het Noorden zitten. Waar de leden van mijn eigen cluppie zich op Limoges konden onderscheiden, bleven ze nu in de massa hangen. Moet wel gezegd worden dat de regen en donkere luchten de hele avond boven Friesland bleven hangen.

Op eigen hok - vizier op Aurillac
Op eigen hok eindelijk weer duiven mee op een vlucht. Na Sens niets meer mee gehad, duiven gekoppeld, zaten nu weer op eieren. De duivinnen ploeg is ingespeeld, deze dus ingekorfd op Quievrain(hoezo klassieke naam), voor mij 342 km.
Snelle vlucht, de eerste in de afdeling maken bijna 2000 m/m. Iets te snel voor mijn overnachters, maar toch 5 van de 11 in de vereniging en 4 van de 11 in het CCG in de prijzen. Voor de afdeling waren we op voorhand al geslagen, laatste stukje was de wind pal west. Ik zeg dit geeft vertrouwen voor Aurillac.
Ik heb 11 kandidates voor deze opgave, bij voorkeur geef ik alleen overjarige duiven mee, Aurillac ligt een stuk minder gunstig dan Ruffec, het station wat tot vorig jaar werd gespeeld. Ik bekijk dinsdag bij het inkorven pas welke er klaar zijn voor de strijd. 
Afgelopen week nog redelijk intensief getraind met zowel doffers als duivinnen, maandag, woensdag en donderdag het IJsselmeer over(75 km), dinsdag Kop Afsluitdijk(25 km), omdat het weer wat tegenzat.
Bij thuiskomst gisteren voelden de dames aardig licht, dus even kijken welke weer voldoende aanzetten voor dinsdag. Wat niet mee kan gaat dan door naar de dagfond, donderdag inkorven.
Vrijdag gaat de dofferploeg mee naar Tongeren, de eerste opdracht voor de doffers dit jaar, ben nieuwsgierig hoe zij het eraf zullen brengen. Komend weekend dus intensief aan het racen!
De duivinnen gaan niet in de auto mee, mogen rond het hok vliegen, als ze het zat zijn direct weer naar binnen, energie tanken, de doffers gaan nog wel een paar keer weg, nog niet scherp genoeg, nog geen ervaring genoeg. In de hand voelen ze goed aan, die kunnen dus nog wel wat hebben.
Ik wens in ieder geval iedereen succes de komende week.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten