zondag 21 juni 2015

Goede uitslag met een kater

Pffff, duivenmelkers zijn echt niet helemaal van deze wereld, of, ze durven de passie te leven. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Afgelopen weekend had ik voor mijzelf, en velen met mij, een echt duiven race weekend geregeld. Duiven mee op 3 verschillende vluchten, 5 stuks naar Aurillac(954 km), 6 mee naar Gien(652 km) en 8 naar Sittard, wat uiteindelijk Duffel werd(250 km).
De hele week bezig geweest om te regelen dat ik ook daadwerkelijk mee kon doen aan deze 3 races. Dinsdag heb ik vrij genomen, idd om in te kunnen korven in het N.I.C. Holwerd, had ik de rest van de dag om de duiven te vertroetelen voor ze aan hun lange reis konden beginnen, daarnaast nog wat privĂ© dingetjes regelen, kon mooi zo.
Donderdag en vrijdag in de ochtend de duiven klaargezet bij de club, voorzien van voer en water, 's avonds mijn mand weer ophalen, inclusief klok, inkorfstaat enz. Prima oplossing om mijn duiven toch mee te krijgen. Hele week dus rennen, vliegen en om rijden van en naar het werk, maar goed, het resulteerde dan ook in de ultieme race dag.
De 556, vlak na thuiskomst

Zaterdag om 05:30 de wekker, er zijn legio verhalen van liefhebbers die werden verrast door een vroege aankomst, of een duif die al even zat te wachten tot de baas tijd had, ging mij niet gebeuren. 
Bij het opstaan de koffiepot aan, rustig beginnen aan een lange dag wachten. Computer aan, kijken of er meldingen zijn. Ondertussen de social media af om te kijken wie er verder al wakker was, dat waren er dus verschillende. In sector 3 werd een duif gemeld in Doetinchem, voor half 7. Later bleek de snelste van het concours even na 7 uur geklokt te worden in Genemuiden, bij de buurman van. Deze buurmannen maken met regelmaat mooie uitslagen, ook op de dagfond horen ze bij de te kloppen mannen. Goede melkers, goede duiven!
In sector 4 ging het wat rustiger, eerste aankomsten in Zuidveen bij de recordhouders teletekst, deze keer pakken ze de 1ste en 2de plek. Geweldige uitslag dus voor deze sympathieke melkers.
Ondertussen waren in Engelum de hokken echt wel schoon, alle bakken geboend, de kwekers en sierduiven in bad en hadden de jongen ook nog gevlogen, het werd wel eens tijd dat er duiven geklokt konden worden.
Om 12:00 in sector 4 10 duiven gemeld, stroperig dus, vlucht was zwaar gezien het verloop. De vitesse duiven werden al geklokt, behalve bij mij. Ik had de doffers voor het eerst mee dit jaar, hieronder 6 jaarlingen voor het eerst in de container mee. Late aankomsten van de vitesse werden al verwacht. Achteraf kwamen ze niet slecht. Eerste duif verspeelde veel tijd, zenuwen, niet vreemd. Rustig blijven is het devies, zijn hokgenoten wisten ook allemaal in redelijke tijd thuis te komen, wel uit alle richtingen, hebben dus flink moeten zoeken, niks mis mee, goed voor de ervaring.
Lunchen aan de tuintafel, kon net, was net mooi genoeg. Plotseling valt er een duifje met 1 witte pen. "Eentje van Aurillac, de 56!" en ik gooi de lunch bijna over tafel.... Duifje loopt vlot binnen, ik weet dat ze in ieder geval vroeg in het NIC is. Er stonden 2 duiven gemeld op "De Blauwband" zoals de meldsite in Friesland wordt genoemd. Duif geklokt, meldpost Simon gebeld: "Mooi werk, John, 3de melding". In het NIC zit ik in de voorvlucht, dus altijd even afwachten wat er in de achtervlucht gebeurd. Er vallen nog 3 duiven tussen, dus 6de in het NIC, niet slecht vind ik. Later blijkt dat de duif 34ste gemeld staat in sector 4, met aftrek van de Duitse meldingen 31ste, net aan een prijs 1:100 tegen ruim 3100 duiven. Doelstelling gehaald, kopprijs is een prijs 1:100!
De 2de valt na bijna anderhalf uur, scoort nog een mooie 14de stek in het NIC en nat nog 166ste, ze kwamen dus echt niet rap, maar wel blij met de mooie klasseringen. Het wordt een tijdje stil in de lucht, aandacht gaat zo langzamerhand naar de dagfond, mogelijk om 16:00, dat zou een echt vroege zijn. Er komt nog een collega melker langs, of ik zijn duiven even wil bekijken, hij gaat in combinatie vliegen wegens gebrek aan tijd, 1 voor 1 uit de mand, ondertussen de lucht af speuren, je weet maar nooit....
Wel een leuke afleiding, we hadden elkaar al een tijd niet gesproken.  
Uiteindelijk valt de eerste van Gien om 17:23, niet echt vroeg, klasseert nog wel in de afdeling, in de vereniging uiteindelijk 12de, met 5 van de 6 in de prijzen. Missie geslaagd, laatste duifje is ook binnen redelijke termijn binnen.
Ondertussen geen duiven meer van Aurillac.... begin ongerust te worden.
Super dag gehad met mooie aankomsten en een vroege op de overnacht, maar nu, er missen er nog 3 van de 5, alle 3 ervaren duiven.
Als ik dit schrijf is het zondagavond, kijk ik terug op een goede uitslag met een kater, van Aurillac geen veer meer gezien, speculeren, wat ging er mis, nu al de 3de keer in een jaar dat ik goede duiven kwijt raak, terwijl ze goed de mand in gaan. Ik weet dat de overnacht hard is, niet goed betekend nooit meer terug, maar ze waren wel goed, kijk maar naar de rest van de dag en de vroege duiven van Aurillac. Iets klopt niet in de voorbereiding, maar wat????

www.pigeonjohnny.blogspot.com




Geen opmerkingen:

Een reactie posten