zondag 30 oktober 2016

Blik op vooruit

Zij zijn al onderweg naar 2017
Ik zou er een heel epistel aan wijden, aan alle negatieve zaken die door onze geliefde duivensport heen lopen. Ik heb er geen zin in.
In datzelfde epistel zou ik ook proberen een opsomming te maken van positieve zaken die ook te zien en te meten zijn. 
Of dat ging lukken? Ik dacht eerst van niet. Maar dat had te maken met mijn beperkte blik op de sport. Het is najaar, de rustige tijd, tenminste, als je als melker gewoon thuis blijft, tijd maakt voor andere zaken dan duivensport. Ik heb alleen een prijsuitreiking bijgewoond de laatste weken, verder niets. Ik heb ook niet echt moeite gedaan om bij te blijven. Het enige wat me opviel was de discussie over het concept vliegprogramma.
Ik had mijn stukje al geschreven, besloot het weg te gooien, makkelijk, dat digitale papier. Tijdens een wandeling door het druilerige Friesland van vandaag bedacht ik dat negativisme niets bijdraagt. Negativisme betekend meestal terug kijken door een zwarte bril. Alles aanstippen wat niet goed gegaan is en van daaruit verder.
Vanuit dat standpunt omgedraaid bedacht ik me dat er wel positieve zaken zijn te benoemen.
Het NPO bestuur komt in ieder geval met plannen, goed of fout, meestal hangt het af van wat je zelf wilt. Er komt in ieder geval wat, hoe het uitpakt, geen idee. Hopen dat er in ieder geval wat positiefs van over blijft. Alleen te bereiken door niet te polderen, maar nieuwe wegen in te slaan.
Wat nog meer positief is, is dat ik jongere melkers zie. Sommigen hiervan zijn behoorlijk succesvol, ze kijken er tegenaan op een wat andere manier. Scoren, the road to succes is maakbaar. Het is in de trant waarin men is groot gebracht en opgeleid, de tijdsgeest wordt meegenomen in het gedachten goed.
Duivensport op een nieuw niveau, met een ander elan.
Laat het ze maar doen, het aanspreken van een jongere generatie zal moeten gebeuren met een sport die wordt gestuurd en beleefd op de voorwaarden die passen bij een jongere generatie. De sport zal ook zo ingericht moeten worden, op de manier die de generaties van nu aanspreekt. 
Wat nog meer als positief is te noemen, is dat men gelegenheid krijgt om inspraak te hebben, mee te denken, gedachtengoed inbrengen. Moeten we het wel gaan doen natuurlijk....
Berichten over de beurs in Kassel, waar men over de hoofden kan lopen, internationaal leeft de sport blijkbaar, ook te meten aan de commerciĆ«len in de sport, ze doen goede zaken, wat goed is. Principes zijn mooi, maar moeten wel worden gefinancierd.
Ik ga de winter in met vertrouwen in een toekomst voor de duivensport, in welke vorm dan ook, ik zal er in de toekomst ook deel van uit maken, ik vind het gewoon veel te leuk.

Goede week!

www.postduivenblog.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten