zaterdag 14 mei 2016

Dan maar andersom

Dan maar andersom. De weergoden moeten het gehoord hebben vorige week. De nadelen van de zuidooster, de achtergebleven duiven, sommige afdelingen werden behoorlijk geraakt. Daarboven moeten ze hebben gedacht dat het dan maar anders moet. Temperaturen met de helft naar beneden, de wind exact de andere kant op. 
De tv laat het Eurovisie songfestival zien, brij van geluid, dertien in een dozijn, onze Douwe Bob steekt er tegen af, met zijn gitaar en redelijk ingetogen nummer. De opsmuk en presentatie lijkt belangrijker dan waar het ooit eens voor bedacht is, een competitie om het beste liedje te laten horen.
Ander weer, andere duiven. Op de duiven wachten vandaag betekende een extra vest onder de stofjas, beetje uit de scherpe wind, die behoorlijk stevig was. Buien aan de lucht, soms gaven ze ook nog lekker af. Najaar in mei, of was het genoegdoening voor wat we teveel kregen de afgelopen week?
De duiven zullen het er ook niet makkelijk mee hebben gehad, ander weer, meer eten, minder drinken, omslag binnen een dag. De natuur voelt de omslag meestal aan. Let er maar eens op in de winter. Als er een vorstperiode komt in de winter beginnen de duiven al meer te eten voor het weer daadwerkelijk omslaat. Ook als er een omslag komt van vriesweer naar zachter weer zie je het, ze laten plots voer liggen, wat de dagen ervoor nodig was, en ze nemen meer uit de drinkpot, vet afdrijven, overbodig als het niet vriest.
Ze kwamen stroperig vandaag, minder goed dan ik dit seizoen gewend was. Slecht 3 van de 15 op de verenigingsuitslag, toen ik ging afslaan vanmiddag misten er nog 5, een derde dus, ongerust, zou er wat aan schelen? Bij thuiskomst zo'n anderhalf uur later zaten alle duiven gelukkig weer in het hok. Toch nog goed gegaan dus. Morgenvroeg toch even extra aandacht aan de mest geven, gewoon om gerustgesteld te zijn.
Het verloop in het algemeen was overigens goed te noemen. Bij mij ging het iets minder. De duivinnen trainden ook al niet lekker afgelopen week, allemaal net weer op eitjes, meestal zie je dan weinig lust om te trainen. Lichtpuntje was mijn eerste, de 15-517, voor het eerst een jaarling als eerste op het hok dit jaar, voor onze contreien was de tijd van aankomst nog best goed te noemen. Verder te grote gaten tussen de aankomsten, de ervaren duiven meldden zich nog redelijk, ik hoop dat de duiven die echt laat waren, veel hebben geleerd. Onderweg drinken hebben gezocht bijvoorbeeld. Het is tenslotte de reden waarom ik ze zoveel mogelijk inkorf, ervaring op doen, kilometers maken, getectyleerd raken.
De geluidsbrij op de tv gaat onverminderd door. Phil Spector bedacht "The wall of sound" toch al begin jaren zestig? Bovendien was dat beter te verteren....
Wat er verder opviel deze week? Het verhaal dat werd gepubliceerd door Henk Moot vond ik indrukwekkend. Dergelijke verhalen hoorde ik al eerder van zeevissers en mensen die in de offshore werken. Het blijft telkens een wonder. Duiven die hun hachje redden door te landen op een schip of booreiland. Vraag blijft wat ze bezielt om zich zover boven water te wagen. De wind jaagt ze voort, maar het instinct moet toch roepen dat het niet veilig is? Mysteries in de sport, ze zullen er altijd blijven, ik hoop ook dat ze er altijd zullen blijven. Het heeft iets mystieks, de duif die het klaart speelt om over schier onmogelijke afstanden huiswaarts te keren, niemand die precies weet hoe, hoewel we al best ver zijn in het ontrafelen van dit wondertje. 
In Nederland bleven er een paar afdelingen staan tot morgen, veiligheid voor alles, de Belgen moesten hun eerste provinciale concoursen ook een dag uitstellen. Maar hopen op beter weer op zondag.
Ik weet niet wie er nu optreed bij het Eurovisie gebeuren, maar het lijkt me toch echt zonde van de zendtijd......
Ik ga maar eens uitrekenen op welke datum de duiven weer op eitjes moeten zitten voor St. Vincent. Ik heb vanmiddag beloofd aan mijn overnacht maatjes in de vereniging dat ik dit jaar toch echt met een paar mee ga doen.
Voor diegenen die morgen nog vliegen: Succes! Voor iedereen die al aan de nieuwe week begint met de duiven: Goede week!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten