zondag 13 maart 2016

Rustige week

Deze week is zo'n week dat er op duivengebied niet zo heel veel te melden valt, tenminste in mijn duivengebied en mijn persoonlijke duivenwereld. Ongetwijfeld zijn er bij andere melkers allerlei zaken die aandacht vragen, of waar men het niet mee eens is. Ik heb daar deze week geen last van, ik lees van collega melkers dat dat wel anders is.
Het gaat dan met name over de roofvogel problematiek. Ik heb hier in mijn vorige stukjes ook al wat over gezegd, het is een feit dat ze er zijn, het is een feit dat ze duiven vangen, het is een feit dat je hier als liefhebber niet blij van wordt. Je kan er iets tegen doen, al is het niet veel, verder zal je het moeten accepteren, doe je dat niet, wordt het plezier in je hobby dusdanig vergald dat je andere conclusies gaat trekken. 
De duivensport is mij te lief, betekend te veel voor me om me hierdoor van de wijs te laten brengen. Ik schrijf liever over de leuke zaken die ik meemaak, door of ondanks mijn duivengekte. Als we Facebook groepen gaan oprichten waarin we melden hoeveel duiven er van welk hok worden gepakt zakt mijn broek af. Ik snap de frustraties, ik snap dat je het wilt delen. Het is een serieuze factor in de hobby. Maar we vergeten in alle consternatie dat we hiermee weer heel veel negatief nieuws naar buiten brengen, we vergeten dat we al onder een vergrootglas liggen. Het vliegseizoen staat te beginnen, 2de week April is het door het hele land weer feest, we vliegen dan weer! Het is ook de week dat er weer allerhande dierenbeschermingsorganisaties wakker worden. "Oh ja, die hebben we ook nog, maar even volgen, als er iets gebeurd wat niet deugt in onze ogen, gaan we dat maar eens even uitspitten."
Om nog maar wat leuks te vermelden: gisteren bij vriend Bram wezen buurten. Moest nog een keer, al 2 maanden niet meer bijgeklept. Als we tegen elkaar beginnen te kleppen houdt het ook nooit meer op zo lijkt het, naast de postduiven, zijn we beiden ook bekend in het sierduivenwereldje, hierdoor krijgt het altijd een extra twist. 
Vlieghokken Bram
Bram heeft deze winter niet stilgezeten op de transfermarkt, hij heeft wat duiven aangeschaft om in te kruisen in de lijn van zijn fameuze "Jellema duivin". Deze duivin heeft al een hele serie goede duiven op de wereld gezet, eerst bij haar vorige eigenaar, nu op de hokken bij Bram. Zijn "Teletekst", of welke naam er ook aan mag hangen, vaandeldrager en toch weer in het vlieghok dit jaar, daarnaast vele halfbroers en halfzussen, kleinkinderen, de ene met nog meer klasse dan de andere. Machtige duiven. Ook de aankopen zijn niet misselijk overigens.
Daarnaast heeft Bram aanpassingen gedaan aan zijn vlieghokken. Bij Bram was er maar 1 afdeling waar vroege prijzen werden gespeeld, op de andere wilde het maar niet lukken. Ik hoop dat het dit seizoen wel gaat, de jaarlingen en 2 jaarse hebben belofte genoeg in zich om er wat moois van te maken. Natuurlijk waren we de hele middag kwijt om alles te bespreken, uit te diepen en de prijzen voor komend seizoen alvast te verdelen. Daarnaast was het schitterend weer, wat wil je nog meer?
Ik zag dat er over Michel een mooie reportage stond op Pipa, deze man is bloedfanatiek, raast het land door om maar niets te missen van alle evenementen en topspelers, schrijft er nog eens geweldig over en doet zichzelf vaak tekort, in drukte met werken en bescheidenheid. Mooi dat zo'n iemand zelf eens in de spotlights staat. Mag ook als je de beste duif hebt in verschillende competities, dan moet het toch écht een goede zijn!
Op eigen hok tenslotte is het rustig, deze week bij de kwekers de eieren kunnen schouwen, alles bevrucht, van 2 A-koppels de eieren overgelegd, zodat deze snel aan de 2de ronde kunnen beginnen. Van 6 koppels laat ik de jongen komen, de overigen dienen als voedster voor de sierduiven of de genoemde koppels. Mocht er gelegenheid zijn dan laat ik van een paar voedsterkoppels nog jongen komen, niet in de A selectie, maar wel goed, op de reservebank zeg maar. Toch altijd lastig die keuze, welk koppel wel, welk koppel niet.
De vliegduivinnen zitten gewoon in het jongen hok, of opleidinghok, vliegen elke dag, zijn gewoon in goede doen. De doffers lijken het eens met elkaar wie welke bak heeft. Saillant detail: vorige week een vermeend koppel geïdentificeerd als 2 doffers, de ene doffer van dit tweetal heeft binnen een week, tussen de andere doffers, alweer een nieuwe maat gevonden.....
Goede week!


www.postduivenblog.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten