zaterdag 31 oktober 2015

Maar gewoon doen?

Deze week naast de drukte die er altijd heerst, nog de tijd gehad om hier en daar wat te lezen van andere mensen die over de duivensport schrijven. Van mijn eigen krabbels heb ik niet echt een hoge pet op, maar iets leren van de schrijfsels van anderen probeer ik zo vaak ik de gelegenheid heb.
Grappig te zien dat iedereen zo zijn eigen manier heeft, zakelijk en direct, vriendschappelijk, overtuigend of gewoon de doe normaal manier. In alles is wat te vinden wat weer aanspreekt naar anderen. Ik probeer er mijn voordeel mee te doen, misschien ook een tip voor diegenen die alleen maar lopen roepen dat het toch niet wil en de duiven voor de leuk heeft. Geloof ik niets van. Plezier voorop ja, maar dat plezier wordt toch een stuk groter als de prestaties er ook naar zijn.
Bespeur ook zo links en rechts wat steken onder water in de schrijfsels, men is het blijkbaar lang niet met elkaar eens. Vaak gaat het over te volgen systemen met bijproducten en schema's voor medicatie, of juist helemaal niet. Welk voer, welke mengeling, iedereen weet het beter en elk merk heeft het beste voer op de markt.
Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van voer. Ik koop mijn vaste mengeling, doe er in het najaar en de winter wat gerst bij, voor de vliegers haal ik een "vette" mengeling die tijdens het seizoen volle bak wordt verstrekt, wie hard werkt moet goed eten toch? Verder 1x in de week biergist, wat aangemaakt wordt met omega 3 olie. Of het helpt? Geen idee, vooral het laatste sla ik nogal eens over, geen zin of geen tijd, ik zie niet aan de duiven dat ze het missen. Verder in het drinkwater knoflook en azijn, ze lijken nooit echt beroerd, over het algemeen houden ze zich ook goed en herstellen ze redelijk tot goed van zware inspanningen. 
Veel mensen zullen nu gaan roepen dat er kansen blijven liggen, het zal best, misschien gaan ze wel harder vliegen als ik 5 mengelingen nodig heb in het seizoen om op te voeren, af te bouwen, een week overbruggen en meer van dat fraais. Als ik er aan denk wordt ik er al een beetje moedeloos van. Ik ga er niet blij van worden, dus zal het voor de duiven ook wel zo zijn. Ik zie ze al kijken naar me: "Het is weer maandag zeker? We zien het, ligt weer alleen van dat schrale spul in de bak." 
Verder was ik blij met de reactie op het stukje wat ik vorige week schreef. Wat reacties, die er op wijzen dat er nog meer mensen moeten zijn die in ieder geval willen dat het anders gaat, gewoon om aansluiting te houden met de tijd waarin we leven, bediend door een organisatie die dat ondersteund. Nee, ik ben niet uit op rebellie, wil gewoon met duiven spelen als de gelegenheid daar is. Wat er wel nodig is, is dat men wakker wordt en met vernieuwingen komt in plaats van aanpassingen aan iets waar we stuk op zijn gelopen. Dat het erg lastig is snap ik ook, maar welke verandering is dat niet?
De duivinnen toeren lekker
Door het wat later beginnen heb ik deze week de duivinnen bijna iedere dag los gehad. Ga het volgend jaar toch doen, alleen duivinnen spelen, na de test van afgelopen seizoen lijkt het voor mij de goede oplossing om optimaal te kunnen spelen. Verder komt er uit mijn analyses van afgelopen jaar naar voren dat ik dit jaar te laat was met jongen. Niet voldoende om te starten met africhten en van een te jonge leeftijd betekend een maand eerder koppelen, zorgen dat er jongen zitten die eind juli gewoon volle bak afgericht kunnen worden. Augustus, september en begin oktober moet dan voldoende tijd geven om goed af te richten. Jaarlingen alleen mee op de programma vluchten met de vereniging, pas als 2 jarige de baan op. Ja, dat kost wat geduld en tijd, maar goed opleiden brengt volgens mij een betere score in bruikbare vliegduiven. Misschien kan ik zo mijn ploeg wel uitbreiden naar 4 of 5 marathons, in plaats van de 3 die ik nu speel. We zullen zien.
Volgende week met een paar
 overnachters bij elkaar om duiven te bespreken, bij te kleppen en gewoon een gezellige middag hebben. Heb er nu al weer zin in!

www.pigeonjohnny.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten