zondag 10 mei 2015

Dik tevreden

Seizoen 2015, na 5 vluchten kunnen we een 1ste tussenbalans opmaken. Voor mij was gisteren de afsluiting van "trainingsblok 1". Alles staat in het teken van 3 marathonvluchten, de eerste inkorven 16 juni. Dit staat in mijn geheugen gegrift, alles is erop gericht om op die datum de duiven goed voorbereid en in de best mogelijke conditie aan de start te krijgen.
Evaluatie leert dat de eerste 5 vluchten vrijwel vlekkeloos zijn verlopen. Niet 1 duif verspeeld, ook niet van de onbevlogen jaarlingen.
Duiven verkeren continu in een geweldige gezondheid, geen vieze mest gezien, geen grauwe neusdopjes, natte ogen of wat nog meer voor rottigheid boven water kan komen. Wel droge mest en dons en duiven die door de handen glijden.
Helaas 1 duivin kwijt tussen de 1ste en 2de vlucht, tijdens de training, waarschijnlijk gepakt door een kromsnavel. Kan ik niets aan veranderen.
Voer schema vanaf 1 maart tot nu was 2 eetlepels variamax Mariman per duif per dag(wordt 1x gevoerd), plus een desertlepel van mijn eigen "allerhande". Ik meng zelf grit, roodsteen, mineralen, vitamines, P40 en snoepzaad tot een soort van allerhande. 1x per week(zondags) komt er biergist over het voer met knoflookolie en visolie(omega 3/6/9).
Ik heb na de 3de vlucht de broedhokken waarin de duivinnen worden opgesloten voorzien van een extra bakje met grit, roodsteen en mineralen omdat ik zag dat ze op het veld gingen zitten. Niet meer gezien nadat ik dit heb ingezet.
Komende week krijgen de duiven rust, komt mij goed uit(weer werken op zaterdag) en voor de duiven een opmaat naar de 1ste dagfond vlucht, de week daarna. Deze gaan ze allemaal afwerken, dan weer een week rust, weer een dagfond, week rust en dan is het 16 juni.....
De weken rust betekend overigens wel een trainingsritje over het IJsselmeer, of op vrijdag of op zaterdag, afhankelijk van wanneer ik werk. Dit is ongeveer 70 kilometer naar huis. De doffers zullen op de duivinnen wachten, 's avonds gaat de boel weer uit elkaar.
Voer wordt vanaf morgen opgevoerd naar 3 eetlepels per duif. Het gaat er niet om dat ze alles opeten, het gaat erom dat de duiven zelf kunnen kiezen, ze weten zelf wat ze nodig hebben. Je kunt het ook zien aan de voerbakjes, duiven die voldoende energie tanken gaan steeds meer van het fijnere voer eten en laten de mais en erwten meer liggen, gewoon omdat ze aanvoelen dat ze die energie voldoende binnen hebben. Heeft niets te maken met wat ze lekker vinden. Duiven eten naar behoefte. De laatste 4 dagen voor de inkorvingen zal ik ze nog voorzien van een dessertlepel snoepzaad en een dessertlepel P40, opgediend in het gritbakje in het broedhok. Zo moeten ze voor de dagfondvluchten afgetankt aan de start komen. Na dit blok dagfond gaat het aantal eetlepels voer naar 4, nog meer gelegenheid om naar behoefte te eten.
Klinkt allemaal wat oubollig, in het tijdperk van zuivering, energy, fondmix en wat al dies meer zij, we gaan het zien of het werkt voor mij. Keep it simple is de boodschap.
De voorbereidingen gelden voor mijn complete vliegploeg, dus ook de jaarlingen, ook zij staan op het programma om 16 juni de mand in te gaan voor Aurillac.
Ik hou de duivinnen nog steeds op weduwschap, gezien de conditie en gezondheid heb ik geen reden om te gaan koppelen en verder te gaan op het nest, iets wat goed is hoef je niet te veranderen.
Verder is het wachten op eieren van de 2de ronde van de kwekers, vorige week herkoppeld, deze week dus eieren.
De jongen zitten op het hok, begonnen vanochtend per ongeluk aan hun eerste voorzichtige korte rondjes om het hok, die vliegen volgende week als het zo doorgaat.
Over de perikelen van afdeling 5 en 12, NPO en afdelingsbesturen los het toch gewoon op! Over de manier waarop mensen zich op denken te moeten stellen op social media en meer van dat fraais, ik wil het er niet over hebben. 
Voor de mensen die het nodig vinden om negatief voor de dag te komen: Ga toch gewoon genieten van je hobby! Het leven is te kort om constant te zeuren. Ik ga voor een leuke hobby en wat sociale contacten, lijkt me hartstikke leuk.

www.pigeonjohnny.blogspot.com

1 opmerking:

  1. Mooi verslag, gewoon genieten van de hobby, daar gaat het om. Succes op de komende vluchten.

    BeantwoordenVerwijderen