woensdag 9 juli 2014

Inspiratie

Wat maakt Nederland mee deze dagen....

Op sportgebied is er voldoende te beleven de afgelopen tijd, ook de komende uren zijn weer spannend.
De hockeyers op het WK, Wilco Kelderman in de Giro d'Italia, Friese trots Lieuwe Westra in de Dauphine Libere, Nicky Terpstra in Parijs-Roubaix, de schaatsers waren zoals eigenlijk elk seizoen de wereldtop. Lars Boom pakte vanmiddag een superoverwinning in de Tour de France. De etappe door "de Hel van het Noorden", vandaag echt de hel voor de Tourrenners, zal de geschiedenis in gaan. Wordt nog jaren aan gerefereerd als de Tour door Noord-Frankrijk trekt. We hopen op een top 5 voor Bauke Mollema, genoeg voor Nederland om van te genieten en trots op te zijn.
De oranjekoorts heeft toegeslagen, de halve finale staat te beginnen. Nederland MOET winnen vind men, ik help het hopen. Vooral, wat een positieve energie in het land, super.
Dit weekend werd internationaal Barcelona gevlogen, de klassieker in de duivensport, de Hel van het Noorden of de Ronde van Vlaanderen voor postduiven. Droom van iedere fondspeler, die wil iedereen winnen. De overwinning ging dit jaar naar Jelle Jellema uit Nijverdal. Misschien wel de beste marathon speler van Nederland, zeker top 5. Ver in de overvlucht, maar hij flikte het, of liever het duivinnetje "Kleine Jade", exponent van de stam fondvliegers, door Jelle zelf, samen met zijn vader, gecreëerd, gevormd, uitgedacht, geselecteerd. Een subliem ras, niet alleen bij de Jellema's, maar ook bij vele andere fondspelers, zuiver of gekruist, misschien de nieuwe "Aardens" of het Steenbergse soort? Wie zal het zeggen, de basis is oersterk en nog lang niet klaar met ontwikkelen.

Inspiratie is de titel van dit stukje. Wat hierboven allemaal omschreven staat is inspiratie voor mij. Vaak wil ik nog meer weten over de voorbereidingen en de motivatie om zo'n prestatie te bereiken, hierdoor waardeer ik de geleverde prestatie nog meer. Ik leer daarvan, ik geniet daarvan, het helpt me om als een coach te denken. Voor de duiven, zeker, maar bijvoorbeeld ook op mijn werk. De tijd van de top-down managers is geweest, je zult mensen moeten coachen naar een prestatie, teamgedachte moeten creëren.

Op eigen hok zijn dinsdag de duiven van Albi teruggekeerd. Met de auto, het laatste stukje vliegend. De duiven waren in een goede conditie, weinig te lijden gehad in ieder geval. Spanning was wel uit de spieren, een week lang in een kleine ruimte is hier debet aan. Dit betekend trainen, de schwung moet er weer op. Jammer dat niet een van de koppels hun nestje weer wilde pakken, terug bij af om de duiven te motiveren naar een goede prestatie. De basis, gezondheid is er gelukkig. Ik heb nog 1 doel dit jaar, zoals ik al eerder schreef. Op 22 juli korf ik in op Cahors, dan is voor mij het seizoen klaar. Afspraken gemaakt met mijzelf, zal ik me ook aan moeten houden. Als ik zelf de discipline niet heb om mij aan de afspraken te houden, hoef ik ook niets te verwachten van de duiven.

Wat me nu bezig houd is hoe ik de jongen zal africhten. In 1 keer een kilometer of 50, of toch zoals de afgelopen jaren beginnen op 10 km en daarna stapsgewijs naar 100 km, de duiven telkens 1 voor 1 lossen? Ik denk er nog even over na, begin pas met de jongen na Cahors, nog zo'n afspraak met mijzelf.

Voor nu, OP NAAR DE FINALE. Kom op HOLLAND!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten