maandag 4 juni 2018

De zondagochtend van Limoges

Het is vreemd, zondagochtend half 6. Ik ben bezig de duiven in de mand te zetten voor een training over het IJsselmeer. Het is rustig, grijs en nevelig. De vogels zingen als altijd, maar ook dat klinkt wat bedaarder. Het weer heeft wel degelijk invloed op het gemoed.
Geen duiven mee dit weekend, werken, was al een tijdje gepland. Een groot project wordt opgebouwd dit weekend, als projectleider hoor je daar bij te zijn. Geen probleem, maar toch knaagt er wat. Limoges wordt vervlogen, uitgesteld, op zaterdagmiddag gelost. Het zou zomaar kunnen, een vroege in de Waadhoek, afstand is niet heel groot, omstandigheden gistermiddag dusdanig dat er doorgezet kon worden door onze gevleugelde vrienden.
Ik heb ondertussen het voer voor de dag in de bakken, de waterbakken zijn gevuld, de kwekers hebben hun portie, tijd om nog even voor mezelf te zorgen met ontbijt en koffie, voor de werkdag begint.
Een snelle blik op de meldsite. Niets, geen nachtvliegers. Ik kijk nog eens naar buiten. Niet vreemd inderdaad, omstandigheden niet geweldig.
Manden in de auto, contact aan en rijden maar. Op zo'n stille ochtend doe ik "het" in 53 minuten, de afstand tussen huis en werk. Al zo vaak gedaan, geen navigatie nodig. Na 4 kilometer op de snelweg, cruise control aan en 130 richting Hoorn. Nee, ik verwacht geen controles om deze tijd, het is voor iedereen zondag en mag ik ook eens een keer?
Het dorp uit zie ik van alles vliegen wat van de stilte van de ochtend gebruik maakt. Er vliegt een groepje putters uit de berm. Het gras staat hoog, genoeg te vinden aan eten. Een scholekster midden op de weg.
Het is grijs boven Friesland, de nevel nog wat dik. Door de badkuip van Harlingen, ik heb het nieuwe aquaduct in mijn gedachten zo genoemd. Na de badkuip de zeedijk, het wordt al wat lichter. Bij het vogelreservaat vliegt van alles op, ook hier wordt gebruik gemaakt van de serene rust van de zondag. Gedachten zijn bij het project, ik wordt afgeleid door het gekoer vanuit de kofferbak. Volgende week een dagfond en een vitesse. St. Vincent de week erop. Als de "622" niet legt vanavond heb ik er maar eentje met een goede neststand, wat zou ik doen? Toch doorzetten?
De Afsluitdijk op, het zonnetje prikt door, het wordt wat blauwer in de bovenlucht. Gelukkig, de omstandigheden om te trainen worden beter. Dat water, het IJsselmeer, blijft een obstakel. Toch moeten ze het er maar mee doen.
Bij Breezanddijk een paartje ganzen op de vluchtstrook, samen met hun jongen. Dat er niet meer aangereden worden hier, of zijn ganzen zo slim dat ze op de vluchtstrook blijven? Er grazen hier altijd veel ganzen. Ik rij door, 130 op de cruise control, als altijd. Bij Den Oever niet van het gas, dan maar een keer over de schreef, gaat net zo lekker zo.....
Ook Noord-Holland is een stuk lichter, blauwe licht en ochtendmist, valt hier best mee.
Een stuk of 5 heb ik er voor de dagfond, de anderen komen te laat op eieren, die maar op de vitesse dan vrijdag. Over twee weken Perigueux. Heb ik vast een mooie ploeg voor. St. Vincent, dinsdag over een week inkorven, wat moet ik daar nou mee? De "20" zit wel op een perfecte stand dan......
Ik draai de snelweg af bij Hoorn-Noord. Waarom gaat dat licht nou op rood. Ik bedenk me dat er vast meer mensen werken op zondag. Ik ben het alleen niet gewend. Een kraai vliegt op vlak voor de auto, iets van een dode rat op de weg...
Ik kom aan bij het werk, laat de duiven los en nieuwe werkdag begint.

Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten