zondag 20 september 2015

Najaar

Najaar, half september, seizoen met de postduiven is klaar, in Holland nog wat taartvluchtjes, Brabant doet nog even de jongen op een flinke vlucht, in BelgiĆ« nog wat vluchten voor de snelheidsmaniakken. Een verdwaalde overnachter richt nog wat jongen af, zoals ik dus. Verder zijn de prijsuitreikingen alweer begonnen, het valt niet mee om voor al deze organisaties een vrijde zaterdag te plannen..... De clubshows beginnen ook al weer snel.
Deze week zat het weer niet mee, ik had nog wat meer gebruik willen maken van de tijd die ik 's morgens had, ik draai de wat latere diensten, dat lukte eigenlijk alleen op vrijdag. Alle jongen los op de kop van de Afsluitdijk. Zaterdagmorgen meteen weer alles ingepakt, ik ging naar Kampen vanwege de sierduiven, dus een mooie gelegenheid om wat kilometers te pakken.
De les van vorige week was dat we de jongeren wat moeten ontzien, de gelegenheid geven om wat ervaring op te bouwen.
De jongsten hebben hun 3x 25 kilometer gehad, die van vorige week tel ik maar als de eerste van ongeveer 50 km. Dus zaterdag de 2de op 50 km voor dit groepje. De oudsten hebben dit al gehad, waren al aan hun 10de ritje toe, moesten nog een keer op stap 3(80 tot 100 km) gelost worden. Dit was in Kampen, ongeveer 80 kilometer, op mijn eindbestemming. De jongsten los in de Noord-Oost polder, vlak voorbij Lemmer. In Friesland was het prachtig weer, in de polder buien, de duiven konden eruit vlak voor de donkere luchten. De oudsten los in Kampen waar het grijs en motterig was, toch los, ze moeten nu toch ook wat harder worden. Het mooie weer konden ze in de verte zien, dus de trek was daar meteen naar toe. Later was het daar overigens ook prachtig najaars weer.
Bij thuiskomst zaterdagmiddag misten er nog 2, van beide ploegjes 1. Vanochtend de laatste terug van de jongste ploeg. Beestje was ernstig ziek, gezien de ontlasting. Meteen alle duiven bekeken, mankeerde niet veel verder, dus een eenling die onvoldoende weerstand liet zien. Deze worden hier meteen verwijderd. Van de oudste jongen ben ik de eerste nu kwijt, valt nog niet eens tegen na 10 africhingen. De stand nu: 4 verspeeld met africhten, 1 moeten verwijderen van de 30, nog 25 over. De oude vliegers komen alleen in het weekend los, als er tijd is, de jongen gaan nu voor.
De ouden toerden nog lekker vanochtend

Ik hoop dat er volgende week nog gelegenheid is om door de weeks af te richten, hoewel mijn schema er weer hectisch uitziet. De oudste jongen zijn toe aan hun eerste tripje over het IJsselmeer, de jongsten zouden nu halverwege de Afsluitdijk gelost kunnen worden. We gaan het weer zien.

www.pigeonjohnny.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten