zondag 6 september 2015

Gaan we weer!

3 weken vakantie gehad, tijd vliegt, het is om voor je er erg in hebt. 2 weken door Frankrijk en België gezworven, onthaasten, ontstressen, de accu opladen, of hoe je het maar noemen wilt.
Niet heel veel aan de duiven gedacht, duivenmaat Bram had de zorg op zich genomen, dus hoef je je nergens druk over te maken, je weet, dat is vertrouwd. De enige duiven die ik in de vakantie ben tegengekomen liepen veelvuldig op de plekken waar de toeristische mens zijn voedsel morst en zij dus hun eten vinden. Wel grappig, mooie kleurtjes soms, sommige met wat missende tenen, sommigen duidelijk ziek, anderen aan het begin van hun carrière van schooien, zwerven en overleven. Ik heb weinig geringde duiven gezien, de populatie wordt dus niet heel frequent ververst door zwervende duiven, die hun plekje in zo'n kolonie vinden.
Ik heb me dus ook niet zo beziggehouden met het verloop van de jonge duivenvluchten, in Nederland en België. Wat ik wel frequent zag waren de weersberichten, die gaven niet veel goeds voor de duiven, wat bij thuiskomst ook wel bleek.
Dit weekend de draad van alles weer een beetje proberen op te pakken. Het verloop van de vluchten, wat speelt er zo al. Wat me opvalt is dat er veel opmerkingen zijn over het jonge duivenprogramma en het inpassen van de natour, voor zover die nog bestaat. Er komen toch geluiden uit het land dat we hier wat anders mee om moeten gaan, er wordt gevraagd om instap momenten om bijvoorbeeld de zomerjongen nog wat ervaring op te kunnen laten doen, dat waar voorheen de natour uitermate geschikt voor was. Lijkt me een goede zaak. Kanttekening hierbij is wel dat we met z'n allen niet veel aan het weer kunnen doen. Deze lijkt voornamelijk de spelbreker voor een ordentelijk verloop van het programma de laatste maand. Gelukkig zijn er een aantal wijze beslissingen genomen, ook afgelopen weekend. Resultaat kortere concoursen die toch een goed verloop kenden.

Op eigen hok niet heel veel spannende zaken. Duiven waren subliem verzorgd en zagen er super uit bij thuiskomst. De ouden zaten al gescheiden, de jongen hebben 2 weken vastgezeten, draaien nu weer hun rondjes, ook hier is het wachten op beter weer om het africhten weer verder op te pakken, op het moment van schrijven schijnt er een bleek zonnetje, maar ik wacht het toch liever af, deze week schijnt het toch wat beter weer te worden.
Ik zie ervan af om nog een ronde laatjes te fokken van voornamelijk de vliegduiven, teveel gedoe, er vliegen nog 30 jongen die afgericht moeten worden, de helft heeft nog niet in de kofferbak gezeten. Daarnaast lijkt het mij ook beter voor de ouden, zij zitten volop in de rui, laat die eerst maar helemaal uitruien.
Daarnaast kan ik de broedhokken nu mooi gebruiken om mijn andere duivenhobby, het fokken en showen van sierduiven, weer eens wat beter op te pakken. De broedhokken heb ik nodig om de kroppers te trainen voor de shows. Gisteren een leuke middag gehad met collega fokkers, andere praat dan bij de postduiven, maar net zo leuk. Een kort verslag hierover vind U hier.
2 koppels in bruikleen gegeven aan een bevriende fokker die zich wat meer op de overnacht wil gaan toeleggen, betekend bij mij weer ruimte om de nieuw aangekochte jongen voor de kweek uit te proberen.

Het wachten is op het weer wat nodig is om de jongen af te richten. Tot volgende week.

www.pigeonjohnny.blogspot.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten